Collective appropriation of neighborhood public space. reflections about the “camino al barrio” project, Cali, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.22320/07183607.2025.28.51.09Keywords:
culture of peace, community participation, autonomization, community development, urban planningAbstract
This article presents reflections on the research process conducted through inter-institutional coordination between public and private entities in the San Francisco sector of the Siloé neighborhood in Cali, Colombia, between 2018 and 2023. Objective: Work with a vulnerable community in the face of socio-environmental challenges, motivating their participation and empowerment as agents of change, while strengthening neighborhood ties that support urban space improvement processes in the sector. Methodology: This qualitative study employed elements of Participatory Action Research (PAR) to implement actions aimed at improving public space on a neighborhood scale. The goal was to foster training and neighborhood integration through a new social and community feeling, achieved via urban routes, participatory workshops, and focus groups. Results: Application of a community-based project strategy that channels the potential of community leadership and allows progress towards cities with more articulated, functional public spaces that operate in the service of the community. Conclusions: The project led to the formation of the neighborhood collective “Camino al Barrio,” a strategy with a pedagogical approach to encourage citizen participation and collective appropriation of neighborhood public space.
Downloads
References
Alcaldía de Santiago de Cali (2014). Mapas y Planos de Santiago de Cali. Subdirección POT y servicios públicos. https://www.cali.gov.co/publicaciones/2268/mapas_y_planos_de_santiago_de_cali/
ARKEDIS, J., CREIGHTON, J., DIXIT, A., FUNG, A., KOSACK, S., LEVY, D., y TOLMIE, C. (2021). Can transparency and accountability programs improve health? Experimental evidence from Indonesia and Tanzania. World Development, 142, 105369. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105369 DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105369
BONILLA SANDOVAL, R. (2012). Modelos Urbanísticos de Cali en el Siglo XX en J. B. Garzón (Cor.), Historia de Cali Siglo XX, Tomo I: Espacio Urbano (págs. 25-85). Universidad del Valle. https://nacionculturamemoria.blogspot.com/2013/01/historia-de-cali-siglo-xx-cali-y.html
CEPAL (2012). Valoración de daños y pérdidas: ola invernal en Colombia 2010-2011. https://hdl.handle.net/11362/37958
CHEN, W., WANG, W., HUANG, G., WANG, Z., LAI, C., y YANG, Z. (2021). The capacity of grey infrastructure in urban flood management: A comprehensive analysis of grey infrastructure and the green-grey approach. International Journal of Disaster Risk Reduction, 54, 102045. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102045 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102045
COLMENARES E., A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces Y Silencios, Revista Latinoamericana De Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07 DOI: https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
CUÉLLAR OBANDO, C. R. (2015). Movimientos Barriales: Reivindicación del Derecho a la Ciudad. Panorama, 9(16), 66-76. https://revistas.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/640/536 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v9i16.640
DELGADO-ALGARRA, E. J. (2015). Investigación acción participativa como impulsora de la ciudadanía democrática y el cambio social. International Journal of Education Research and Innovation, (3), 1-11. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1439/1154
DUCLOS, P., SANDERSON, L.M., y LIPSETT M. (1990). The 1987 forest fire disaster in California: assessment of emergency room visits. Archives of Environmental Health: An International Journal, 45(1), 53-58. https://doi.org/10.1080/00039896.1990.9935925 DOI: https://doi.org/10.1080/00039896.1990.9935925
ENESTERIO REYES, A., y GÓNGORA TRUJILLO, A. M. (2010). El trabajo comunitario integrado: su aplicación en el trabajo social. Humanismo y Trabajo Social, (9), 171-189. http://www.eutsleon.es/resumen.asp?identif=8380
ELVIS SIERRA, J., y PEÑA FAJARDO, M. M. (2013). Trabajo comunitario. Universidad Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/23241
FALS BORDA, O. (1999). Orígenes universales y retos actuales de la IAP. Análisis Político, (38), 73–90. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/79283
FALS BORDA, O., y RODRÍGUEZ BRANDÃO, C. (1987). Investigación Participativa. Instituto del hombre, la Banda Oriental. https://sentipensante.red/wp-content/uploads/2021/03/Fals-Borda-Brandao-investigacion-participativa_cropped.pdf
GARCÍA-COLÍN J. B., y VERDUZCO IGARTÚA, G. (2016). Introducción en J. B. García-Colín y G. Verduzco Igartúa. Acción voluntaria y voluntariado en México. ARIEL. https://www.ciesc.org.mx/documentos/avvm/AVVM.pdf
Google Maps. (10 de enero de 2025). Localización de la ciudad de Cali en Colombia. Google Maps. https://maps.app.goo.gl/q2TocF4Y9NPZdpYd8
GRANOVETTER, M. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380. https://doi.org/10.1086/225469 DOI: https://doi.org/10.1086/225469
GUZMÁN RAMÍREZ, A. (2020). La ciudad como recurso educativo en los procesos de participación e integración socio-urbana. Revista Científica de Arquitectura Y Urbanismo, 41(3), 92-101. https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/595
HERNÁNDEZ GARCÍA, J. (2008). Arquitectura, Participación y Hábitat Popular. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
IBARRA-LÓPEZ, J., (2023). Identidad y pertenencia: Factores que determinan el presente y el futuro del devenir social, observados desde la complejidad. 593 Digital Publisher CEIT, 8(5), 157-170. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.1993 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.1993
JACOBS, J. (1961). Muerte y vida de las grandes ciudades. Capitán Swing Libros. https://www.u-cursos.cl/fau/2015/2/AE4062/1/foro/r/Muerte-y-Vida-de-Las-Grandes-Ciudades-Jane-Jacobs.pdf
LOPES, L. (2016). El currículo funcional para nueva pedagogía urbana. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 748-751. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12331 DOI: https://doi.org/10.1111/1471-3802.12331
MARTÍ, J. (2012). Diagnósticos comunitarios y participación local: el diagnóstico comunitario de la Zona Ponent de Tarragona. Universidad Autónoma de Barcelona. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/174
MATHERNE, C. F., RING, J. K., y FARMER, S. (2018). Organizational moral identity centrality: Relationships with citizenship behaviors and unethical prosocial behaviors. Journal of Business and Psychology, 33, 711-726. https://doi.org/10.1007/s10869-017-9519-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s10869-017-9519-4
MONCADA CARDONA, R. (2015). Ciudad, educación y escuela. Educación y Ciudad, (7), 33–72. https://doi.org/10.36737/01230425.n7.218 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n7.218
MORA ARDILA, L. A. (2012). Corredor industrial de occidente: Nuevo modelo de industrialización – urbanización – regionalización sobre la Autopista Medellín [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional - Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/items/d0833de8-50ce-4e00-b185-92e443f5a2de
MORA GÓMEZ, D. A. (2018). Articulación entre el aprendizaje significativo, la pedagogía urbana y la ciudad-región para la enseñanza de las ciencias sociales. Caso Institución Educativa Departamental Tecnológico de Madrid, Madrid - Cundinamarca [Tesis de Pregrado, Universidad La Gran Colombia]. Repositorio Institucional - Universidad La Gran Colombia. http://hdl.handle.net/11396/5504
ONU-Habitat. (2012). Estado de las ciudades de América Latina y el Caribe 2012. Rumbo a una nueva transición urbana. Programa de las Naciones Unidas para los Asentamientos Humanos, ONU-Habitat. https://unhabitat.org/sites/default/files/download-manager-files/Estado%20de%20las%20Ciudades%20de%20Am%C3%A9rica.pdf
ONU Mujeres (2016). Colombia 50/50 en el 2030: estrategias para avanzar hacia la paridad en la participación política en el nivel territorial. Entidad de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres. https://colombia.unwomen.org/es/biblioteca/publicaciones/2016/12/colombia-50-50
ONG, M., MAYER, D. M., TOST, L. P., y WELLMAN, N. (2018). When corporate social responsibility motivates employee citizenship behavior: The sensitizing role of task significance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 144, 44-59. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2017.09.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2017.09.006
PÁRAMO, P. (2009). Pedagogía Urbana: elementos para su delimitación como campo de conocimiento. Revista Colombiana de Educación, (57),14-27. https://doi.org/10.17227/01203916.7586 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7586
PÉREZ PRECIADO, A. (2000). Bogotá y Cundinamarca: expansión urbana y sostenibilidad. Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca – CAR. https://sie.car.gov.co/items/18de749d-1009-4bd4-a4e1-f1807bd15fa7
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2008). Informe sobre el desarrollo Humano 2007/2008. La lucha contra el cambio climático: Solidaridad frente a un mundo dividido. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2010/7709.pdf
PÖRTNER, H.- O., ROBERTS, D. C., TIGNOR, M. M. B., POLOCZANSKA, E., MINTENBECK, K., ALEGRÍA, A., CRAIG, M., LANGSDORF, S., LÖSCHKE, S., MÖLLER, V., OKEM, A., y RAMA, B. (eds.). (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC]. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009325844 DOI: https://doi.org/10.1017/9781009325844
RUBIO NOHA, M. M., y MAJADAS ANDRAY, J. (2007). Segovia: De mi escuela para mi ciudad. CEE Participación Educativa, 6, 104-115. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/91815/00820113014301.pdf?sequence=1
SALINAS, J. A. (2009). La ciudad: vía pedagógica para la ciudadanía contemporánea. Mediaciones, 7(9), 23-30. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.7.9.2009.23-30 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.7.9.2009.23-30
SARMIENTO-DÍAZ, J. F. (2023). Hacia un método de aprendizaje en la ciudad: the city as a lab idea. Bitácora Urbano Territorial, 33(1), 125-137. https://doi.org/10.15446/bitacora.v33n1.103816 DOI: https://doi.org/10.15446/bitacora.v33n1.103816
VALDERRAMA HERNÁNDEZ, R. (2013). Diagnóstico participativo con cartografía social. Innovaciones en metodología investigación-acción-participativa (IAP). Anduli, (12), 53-65. http://hdl.handle.net/11441/50721 DOI: https://doi.org/10.12795/anduli.2013.i12.03
VALLEJOS-ROMERO, A., MAYORGA ROJEL, A. J., GARRIDO, J., y BOSO, A. (2022). Construcción social y narrativas socioambientales del riesgo. Lineamientos para su observación en instituciones políticas. Andamios Revista de Investigación Social, 19(49), 441-462. https://doi.org/10.29092/uacm.v19i49.937 DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v19i49.937
VELÁSQUEZ CARRILLO, F. (2001). Exclusión social y gestión urbana: a propósito de Cali en A. V. Gutiérrez (Ed.), Exclusión social y construcción de lo público en Colombia. Universidad del Valle - CIDSE/UNIVALLE. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/libreria_cm_archivos/pdf_865.pdf
VILLA VELASCO, C. C. (2020). “Camino al barrio”, o de la relación entre la memoria y la intervención urbana. Algunos apuntes: caso San Francisco, Siloé. Cali [Tesis de pregrado, Universidad del Valle]. Biblioteca Digital-Universidad del Valle. https://hdl.handle.net/10893/19937
ZAMUDIO-NIETO, A., HERRERA-TAPIA, F., MOCTEZUMA-PÉREZ, S., y ZARUR-OSORIO, A. (2018). Las motivaciones para la participación voluntaria en comedores comunitarios del Estado de México. Estudios Sociales Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo regional, 28(52), 2-24. http://dx.doi.org/10.24836/es.v28i52.576 DOI: https://doi.org/10.24836/es.v28i52.576
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carolina Polo-Garzón, Crhistian Camilo Villa-Velasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of articles which are published in each edition of Habitat Sustentable, is the exclusive responsibility of the author(s) and does not necessarily represent the thinking or compromise the opinion of University of the Bio-Bio.
The author(s) conserve their copyright and guarantee to the journal, the right of first publication of their work. This will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY-SA, which allows others to share-copy, transform or create new materials from this work for non-commercial purposes, as long as they recognize authorship and the first publication in this journal, and its new creations are under a license with the same terms.![]()




















