50 years training high-quality professionals: The plans of study at the School of Architecture, University of the Bío-Bío (1969-2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.01

Keywords:

Professional education, architecture, plans of study, programs, Bío-Bío

Abstract

This article presents the evolution of the Architecture degree program at the University of the Bío-Bío (UBB) from its creation to the present, through the eight plans of study that have marked the training of the different cohorts that have graduated from this school. The methodology involved the exploration of the existing documentation in archives, from the founding ideology up until today. The agreements that defined the graduate profile and that identify the architects trained at UBB, and the creation of the plans of study and the curriculum diagrams were also examined. The career paths of some of the teachers who brought to life these teaching processes in the classroom were analyzed in accordance with the national and local events of that time. Precisely when this school celebrates 50 years of training professional architects of great national prestige, this tour of its pedagogical models reaffirms its well-deserved third place ranking in architectural degrees in the country and revalidates its international accreditation by the Royal Institute of British Architects (RIBA) since 1991.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flavio Valassina-Simonetta, Universidad del Bío-Bío, Depto. Diseño y Teoría de la Arquitectura,

Docente, Departamento de Diseño y Teoría de la Arquitectura

fvalassi@ubiobio.cl

References

(1982). Definición de las metas, objetivos y perfil de los Módulos Básico, Medio y Avanzado del programa de Arquitectura. Concepción: Dirección de Escuela de Arquitectura, Universidad del Bío-Bío.

(1989). Segundas Jornadas de estudio crítico en torno a la enseñanza de la Arquitectura. Concepción: Dirección de Escuela de Arquitectura, Universidad del Bío-Bío.

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty Maletá, M., Siufi, G., Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina Informe final- Proyecto Tuning- América Latina 2004-2007. Bilbao: Universidad de Deusto.

Aptecar González, B. (1984). Breve reseña sobre la Escuela de Arquitectura. Concepción: Dirección de Escuela de Arquitectura, Universidad del Bío-Bío. Comisión Nacional de Acreditación (2015). Glosario de términos complementarios criterios de acreditación de pregrado. Recuperado de https://www.cnachile.cl/Documentos%20de%20Paginas/Glosario%20Pregrado.pdf

Decreto N° 1221. Santiago, 10 de julio de 1969.

Goycoolea Infante, R. (2017). Escuela de Arquitectura. UBB desde la memoria. Concepción: Ediciones Universidad del Bío-Bío.

Goycoolea Infante, R. y Lobos Lápera, V. (1976). Reglamento de Créditos Facultativos. Concepción: UTE.

Lobos Lápera, V. (s/f). Memoria Explicativa del Plan de estudios de Arquitectura. Concepción: Documento interno de la Escuela de Arquitectura, Universidad Técnica del Estado.

Meissner, E. (1984). La configuración espacial sobre estructuras configuradoras y espacios configurados. Concepción: Universidad del Bío-Bío.

Maissner, E. (2003). Teoría del signo en Arquitectura (Charlas de Nottingham). Concepción: Universidad de Concepción.

Muñoz, M. D. (c. 1985). Premios Nacionales de Arquitectura, 1969-1985. Concepción: Facultad de Arquitectura y Construcción, Universidad del Bío-Bío.

Shapira, A. (Ed.) (1969). Nueva escuela de arquitectura: Concepción, AUCA (16), 4.

Valassina Simonetta, F. (1987). Definición de los Módulos Básico, Medio y Avanzado y la Licenciatura del programa de Arquitectura (18 de noviembre). Concepción: Facultad de Arquitectura y Construcción, Universidad del Bío-Bío.

Vélez González, S. (coord.) (2013). Educación Superior en América Latina: Reflexiones y Perspectivas en Arquitectura (2013). Bilbao: Universidad de Deusto.

Published

2019-11-30

How to Cite

Valassina-Simonetta, F. (2019). 50 years training high-quality professionals: The plans of study at the School of Architecture, University of the Bío-Bío (1969-2014). ARQUITECTURAS DEL SUR, 37(56), 06–27. https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.01