The integration of learning in the teaching of urban planning aligned with real contexts: An evaluation of the pedagogical process in the training of architects through a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.07

Keywords:

Active learning, teaching methods, teaching practice, urban planning, urban plan

Abstract

This article presents and evaluates the pedagogical process used in the urban planning training in the architecture degree program’s curriculum at the University of Cuenca, Ecuador, in which the partnerships with society or university outreach represent a comprehensive opportunity to learn in real environments. The curriculum seeks to train students in the theoretical, methodological and technical fields required in the writing or formulation of urban plans. To this end, while responding to the specific demands of local governments, the program works in population centers of less than 3,000 inhabitants, under the premise of “learning urban planning, doing urban planning.” The Urdaneta Urban Plan, Saraguro District, is presented as a case study. It was formulated with strong theoretical-conceptual support and technical rigor, which met the Municipality ́s needs. The evaluation shows that achieving the learning outcomes related to urban planning requires the full consolidated integration of the methodologies to develop a plan related to the pedagogical process, in terms of strategies, means to horizontally coordinate between classes, and determine and distribute activities; and manners of working and evaluation. It must be kept in mind that this interconnection is the main factor in achieving the learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Pauta Calle, Universidad de Cuenca

Arquitecto (Universidad de Cuenca), Doctor en Agroingeniería (Universidad Politécnica de Madrid) Ha desarrollado su actividad como profesor en grado, posgrado, participación en investigación y vinculación con la sociedad en las áreas de la teoría y práctica de la ordenación territorial y urbanística, en los trabajos de investigación se destacan varios que abordan temáticas vinculadas a la renta de la tierra en la configuración de la ciudad. En el ámbito profesional ha participado como director y consultor de un importante número de catastros urbanos y rurales multifinalitarios para las municipalidades ecuatorianas, incluyendo la implantación de los sistemas diseñados, así también ha sido director y consultor de varios planes de ordenación urbanística y territorial; en la gestión pública ha ejercido cargos directivos en los ámbitos de planificación municipal, prestación de servicios públicas y de vigilancia y control del ordenamiento territorial. Ha publicado en revistas científicas, memorias de congresos, y varias revistas que han aportado al debate en el contexto nacional, además ha sido conferencista en varios eventos nacionales e internacionales, en los ámbitos antes indicados.

fernando.pautac@ucuenca.edu.ec

Ximena Salazar, Universidad de Cuenca y Universidad Nacional de Cuyo

Arquitecta (Universidad de Cuenca), Especialista en Ingeniería Catastral (Escuela Militar de Ingeniería La Paz/Bolivia) Magister en Ordenación Territorial (Universidad de Cueca), candidata doctoral del Programa de Doctorado en Ordenamiento Territorial y Desarrollo Sostenible en la Universidad Nacional de Cuyo – Argentina. Profesora e investigadora de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo, en el área de urbanismo y planificación urbana. Ha ejercido varios cargos de gestión en dicha Facultad: Directora del Centro de Investigación y Directora de Publicaciones y Directora de la Carrera de Arquitectura. Ha dictado varias asignaturas en cursos de postgrado en Ordenación Territorial, Geomática; y Gestión del Patrimonio; y dirigido tesis de grado y postgrado. Ha participado en varios proyectos de consultoría para instituciones públicas relacionadas a planificación urbana y territorial, catastros, estudios urbanos, sistemas de información geográfica, entre otros; asimismo, en proyectos de investigación en el área de ciudad y territorio.

ximena.salazar@ucuenca.edu.ec

Mónica González Llanos, Universidad de Cuenca y Universidad Nacional de Cuyo

Docente de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Doctora © del Programa de Doctorado en Ordenamiento Territorial y Desarrollo Sostenible.

monica.gonzalez@ucuenca.edu.ec

References

Baldwin, C. y Rosier, J. (2017). Growing Future Planners: A Framework for Integrating Experiential Learning into Tertiary Planning Programs. Journal of Planning Education and Research, 37(1), pp. 43-55.

Bermúdez, N., Cabrera, S., Carrión, A., Del Hierro, S., Echeverría, J., Godard, H. y Moscoso, R. (2016). La investigación urbana en Ecuador (1990– 2015): cambios y continuidades. En P. Metzger, J. Rebotier, J. Robert, P. Urquieta y P. Vega Centeno (edits.), La cuestión urbana en la Región Andina. Miradas sobre la investigación y la formación, pp. 117-173. Quito: Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Capel, H. (2009). Las pequeñas ciudades en la urbanización generalizada y ante la crisis global. Investigaciones geográficas, (70), pp. 07-32.

Córdoba, M. (2014). Superar la fragmentación para ver el bosque. Documentos INTEC (21), pp. 181-204.

Costa, J. P., Ochoa, R. y Matos, M. (2015). Enfrentando las cuestiones urbanas. La enseñanza de la interdisciplinariedad por el proyecto de Urbanismo. On the waterfront, 34(5), pp. 5-24.

Frank, A. y Silver, C. (edits.). (2018). Urban Planning Education. Beginning, Global Movement and Future Prospects. Springer.

García, M., Villar, A., Fraile, P., Sánchez, N. y Márquez, J. (2018). Se hace Geografía al andar: la salida de campo itinerante y senderista. Didáctica Geográfica, (19), pp. 103-125.

Harden, R. (2000). The integration ladder: a tool for curriculum planning and evaluation. Medical Education, 34(7), pp. 551-557.

Henríquez, P. (ed.). (2018). Tendencias de la educación superior en América Latina 2018. UNESCO – IESALC y UNC.

Jaramillo, C. (ed.). (2014). Plan de Estudios Diseño Curricular de la Carrera de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca - Ecuador. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca.

Kanai, M., Grant, R. y Jianu, R. (2018). Cities on and off the map: A bibliometric assessment of urban globalization research. Urban Studies, 55(12), pp. 2569-2585.

Korobar, V. y Siljanoska, J. (2016). Challenges of teaching sustainable urbanism. Energy and Buildings, (115), pp. 121-130.

Menéndez, G. y Tarabella, L. (2017). El aprendizaje experiencial: una práctica de innovación que se afianza en la UNL. En I. Menéndez y Gustavo C.M., Integración, docencia y extensión 2: otra forma de enseñar y aprender, pp. 13-24. Santa Fe: Universidad Nacional de Litoral.

Molina, A. (2015). Extensión Universitaria, la función olvidada. CPU-e, Revista de Investigación Educativa (21), pp. 1-3.

Olmedo, N. y Farrerons, O. (2017). Modelos Constructivistas de Aprendizaje en Programas de Formación. Barcelona: OmniaScience.

Pauta, F. (2013). Ordenación Territorial y Urbanística: un camino para su aplicación en el Ecuador. Cuenca: Universidad de Cuenca.

Reglamento de Régimen Académico. (21 de marzo de 2019). Registro Oficial. Quito.

Ruiz, J. (2002). La enseñanza del urbanismo y la enseñanza de la práctica del urbanismo. Un proyecto docente en el marco de la realidad urbana compleja. Madrid: Instituto Juan de Herrera.

Rumbach, A. (2016). Decentralization and small cities: Towards more effective urban disaster governance? Habitat International, (52), pp. 35-42.

Sánchez de Matrama, M. (2004). La extensión universitaria en Venezuela. Educere, 8(24), pp. 83-94.

Teal, M., Huang, C.-S. y Rodiek, J. (1998). Open space planning for Travis Country, Austin, Texas: a collaborative design. Landscape and Urban Planning, 42(2), pp. 259-268.

Published

2019-11-30

How to Cite

Pauta Calle, F., Salazar, X., & González Llanos, M. (2019). The integration of learning in the teaching of urban planning aligned with real contexts: An evaluation of the pedagogical process in the training of architects through a case study. ARQUITECTURAS DEL SUR, 37(56), 100–119. https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.07