To play = To inhabit: Chess workshop as an analogy for the perfect design method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.04

Keywords:

Training of architects, teaching architectural design, curriculum design, architectural design theory, chess test

Abstract

Teaching architecture, combined with scientific research and an active professional internship, enable a wide, rich vision of the architectural training process at a time of values and identity crisis in the profession in Colombia and Latin America. An academic proposal is presented in which a reflexive design workshop was developed and validated that emphasizes the design method before the assessment of the final product. The proposal takes into account multiple factors of curricular integration and favors meta-learning and meta- knowledge processes where the teacher’s role motivates, guides and promotes an active position on the part of the students towards the thinking and planning processes prior to any design process. This workshop, known as “Chess Test,” is the ongoing result of seven years of analysis, research and academic laboratory sessions carried out in different university settings at the undergraduate and graduate levels. The project can be replicated in other design disciplines through a flexible structure in relation to time management, the material resources available, and the scope of the results and products. Accordingly, the workshop has always met its general objective: to strengthen the notion of research as a tenet and foundation of the creation and design processes. From 2015 to 2019 the workshop was implemented at four universities and its impact was monitored. The results demonstrate significant improvement in student achievement in the design discipline and also enabled relevant findings regarding the various levels of training in architecture, from the first- year undergraduate level to postgraduate specialization and master ́s degrees in design. The chess test motivated many students ́ deep, relevant reflections on their own personal responsibility and their projection in the professional environment. Additionally, it left as its legacy a magnificent collection of chess sets as a byproduct.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Gonzalez, PVG+Arquitectos; Grupo EMAT - Universidad Nacional de Colombia

Director de I+D+I de PVG Arquitectos.

bioclimarqui@gmail.com

References

Araneda, C. R. (2010). Protofenómeno Arquitectónico: introduciendo la noción de fenómeno primordial en arquitectura. Arquitetura Revista, 6, 76–89.

Arentsen Morales, E. (2009). Los estilos de aprendizaje desde el taller de arquitectura: evaluación y propuesta. Revista AUS, (5), pp. 10–15.

Arrieta de Meza, B., & Meza Cepeda, R. (2001). El currículum nulo y sus diferentes modalidades. Revista Iberoamericana de Educación, (25), p. 11.

Cravino, A. (2018). Enseñar Diseño: La emergencia de la teoría. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (67), pp. 163-185.

Ercilla, M. y Tejeda, N. (1999). La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional. Pedagogía Universitaria, 4. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/viewFile/147/147

Florez, P. A. (2013). La formación del docente de arquitectura. Los retos del arquitecto que enseña arquitectura. HITO: Revista de Arquitectura, (27), 55–59.

Gómez Azpeitia, G. (2007). Los arquitectos y la investigación científica. Palapa. Revista de Investigación Científica en Arquitectura, (2), p. 3.

González, A. (2013). Integración curricular de la sostenibilidad en la formación de arquitectos en América Latina. Concepción, Chile: Facultad de Arquitectura, Diseño y Construcción, Universidad del Bío-Bío.

González, A. (2016). No es posible construcción sostenible sin diseño sostenible. Esquemas, (19), pp. 19-25.

González, A. y Waldron, J. (2016). Boundaries of Human Factors and Sustainability in Architecture. En M. M. Soares y F. Rebelo (eds.), Ergonomics in Design: Methods and Techniques (pp. 111–124). CRC Press.

Guevara Álvarez, O. y Tejada Fernández, J. (2013). Análisis del proceso de enseñanza aprendizaje de la Disciplina Proyecto Arquitectónico, en la carrera de Arquitectura, en el contexto del aula. Universidad Autónoma de Barcelona.

Huerta Azabache, J. C. (2018). Taller como estrategia didáctica en el conocimiento del proceso diseño arquitectónico de los estudiantes universitarios (Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo.

Kovacic, D. (2014). Ajedrez en las escuelas. Una buena movida. PSIENCIA Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, (4), pp. 29–41.

Martínez, L. V. y Pérez, M. D. M. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, (27), 13–31.

Mejía Ortiz, C. (2015). A favor de la enseñanza integral en el primer año de arquitectura. Arquitecturas del Sur, 33 (48), 6–17.

Monedero Isorna, J. (2002). Enseñanza y práctica profesional de la arquitectura en Europa y Estados Unidos: estudio comparativo sobre la situación en el año 2000. Barcelona: Escola Técnica Superior d’Arquitectura de Barcelona.

Mosquera Téllez, J. (2009). Epistemología y didáctica del proceso de enseñanza-aprendizaje en arquitectura y diseño industrial. Revista Científica Guillermo de Ockham, 7 (2), 33-49. Recuperado de http://45.5.172.45/handle/10819/5120

Nortes Martínez Artero, R. y Nortes Checa, A. (2015). El ajedrez como recurso didáctico en la enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas. Números, (89), pp. 9–31.

Ocampo Hurtado, J. G. (2014). Evaluación, didáctica y enseñanza de la arquitectura: una experiencia hermenéutica. Praxis & Saber, 5, 31–52.

Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.

Posner, G. (2005). Análisis de currículo. México D.F: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A de C. V.

Siebenbrodt, M. y Schöbe, L. (2009). Bauhaus, 1919-1933. Parkstone International.

Yoe-Cueto, J. C. A. (2018). Propuesta de estrategias didácticas para la formación de arquitectos en la integración de principios biológicos a la metodología de diseño arquitectónico. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Published

2019-11-30

How to Cite

Gonzalez, A. (2019). To play = To inhabit: Chess workshop as an analogy for the perfect design method. ARQUITECTURAS DEL SUR, 37(56), 54–69. https://doi.org/10.22320/07196466.2019.37.056.04