Comparative study of the music educational curriculum in European Union countries

Main Article Content

José María Roa Venegas
Pablo Ruiz Fernández

Abstract

This research consists of a descriptive and comparative study of the educational legislation in music education, in primary education and in the academic training of teachers of the area. The study considers evaluations carried out by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), UNESCO, International Programs for Student Evaluation (PISA), and sectoral organizations, such as teachers’ unions. For this purpose, a study in which a systematic bibliographic review of the current educational situation was conducted. The resulting information showed that both, the teaching of students and the academic training of specialist teachers have been treated unequally in the different European countries studied, despite the main and general guidelines given by the European Commission on Education and training.

Article Details

How to Cite
Roa Venegas, J. M., & Ruiz Fernández, P. (2020). Comparative study of the music educational curriculum in European Union countries. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(2), 79–88. https://doi.org/10.22320/reined.v2i2.4123
Section
Investigaciones

References

ABC. (2013) La Educación alemana, ¿éxito o fracaso? Recuperado de: http://www.abc.es/internacional/20130914/abci-elecciones-alemania-sistema-educativo-201309131734.html.

Anderson, P. y Baumberg, B. (2006). Alcohol in Europe: A Public Health Perspective. Report to the European Commission. London: Institute of Alcohol Studies. (http://ec.europa.eu/health-eu/news_alcoholineurope_en.htm). Consultado en noviembre de 2007.

ANPE. Sindicato independiente: Recuperado de: https://anpe.es/

Anttila, M. (2010). Problems with school music in Finland. British Journal of Music Education, 27(3), pp. 241-253.

Aróstegui, J. L., Louro, A. L. & de Oliveira, Z.L. (2015). Las políticas educativas de reforma y su impacto en la Educación Musical Escolar. De dónde venimos y hacia dónde podemos ir. REVISTA DA ACEM, 23(35), 24-34. Recuperado de http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revi staabem/article/view/555/450

Aróstegui, J.L. y Cisneros-Cohernour, E. (2010). Reflexiones en torno a la Formación del Profesorado de música a partir del Análisis Documental de los Planes de Estudio en Europa y América Latina. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado. Vol. 14, Nº 2, pp. 179-189

Conejo, P.A. (2012). El valor formativo de la Música para la educación en valores. Revista de Educação e Humanidades, 2, 263-278.

Cózar, R., Moya, M.V., Hernández-Bravo, J.A. y Hernández-Bravo, J.R. (2015). Tic, estilos de aprendizaje y competencia musical en los estudios de grado de maestro. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, Volumen 12.

Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

EUROSTAT. (2019). Death due to suicide, by sex. Standardised death rate by 100 000 inhabitants. Recuperado de: http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&plugin=1&language=en&pcode=tps00122

Eurobarómetro. (2007). Attitudes towards Alcohol. Recuperado de: https://www.mscbs.gob.es/alcoholJovenes/docs/atttudesAlcohol.pdf

Fundación Bertelsmann (S/F). Sobre Nosotros. Recuperado de: https://www.fundacionbertelsmann.org/es/home/sobre-nosotros/

García-Perales, N. y Martín Sánchez, M.A. (2012). Algunas notas en perspectiva comparada sobre formación de maestros: el caso de España y Finlandia. Tejuelo, 13, 70-87.

Heiling, G. (2010). Formación del profesorado de música en los países nórdicos. Profesorado revista de curriculum y formación del profesorado. Vol. 14, nº 2.

Ispa, M. (2013). Día 32: La Música en la Constitución Suiza. La Terapia de la Música. Recuperado de:
https://sites.google.com/site/laterapiadelamusica/blog/dia32lamusicaenlaconstitucionsuiza

Kerr, S. T. (2004). Toward a Sociology of educational technology. En D. Jonassen (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology. Nahwah, New Jersey: Erlbaum.

López-García, N. J. (2015). La música en las escuelas europeas. Iberlibro (WEB)

Marín, C., Scheuer, N. y Pérez Echeverría, M.P. (2013). Formal music education not only enhances musical skills, but also conceptions of teaching and learning: a study with woodwind students; Springer; European Journal of Psychology of Education. 28, págs. 781-805.

Martín-Sáez, D. (2007). Pitágoras de Samos. La música como perfección: El universo como armonía. Sínfonía Virtual: Revista de Música Clásica y Reflexión Musical. Nº 3.

Martín-Sáez, D. (2008). Compendium musicae: la teoría musical de descartes. Sínfonía Virtual: Revista de Música Clásica y Reflexión Musical. 7, 133-148.

Martín-Sáez, D. (2009). Platón. La ciencia y la música a través de tres diálogos fundamentales Sínfonía Virtual: Revista de Música Clásica y Reflexión Musical. Nº 13.

McMillan, K., Honey, M. y Mandinach, E. (2005). A retrospective on twenty years of education technology policy. Journal educational computing research, 32(3), 279-307.

Moher, D., Shamseer, L., Clarke, M., Ghersi, D., Liberati, A., Petticrew, M., Shekelle, P., Stewart, L.A., PRISMA-P Group. (2015). Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P). Syst Rev. Jan 1,4,1.

OCDE (2016). Panorama de la educación indicadores de la OCDE. Informe español. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Madrid 2016.

PISA (2015). Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe Español. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Madrid 2016.

Prats, J., Raventós, F, Robert, C., Creemers, B.P.M., Gauthier, B., Maes. S. B. y Standaert, R. (2005). Los sistemas educativos europeos. ¿Crisis o transformación? Colección Estudios Sociales; Vol. 18). Fundación la Caixa

Reyes, M. L. (2010). Evaluación de los planes de estudio de formación del profesorado de educación musical: España. Profesorado Revista de Currículum y Formación de Profesorado. Vol. 14, núm. 2, 67-81.

Rodríguez-Quiles, J.A. (2010). Formación inicial del profesorado de música en Alemania y Austria: Una perspectiva centroeuropea. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado. Vol. 14, Núm. 2.

Rowell, L. (1999). Introducción a la filosofía de la música. Antecedentes Históricos y Problemas Estéticos. Barcelona: Gedisa Editorial.

Saarelainen, J. y Juvonen, A. (2017). Competence requirements in finnish curriculum for primary school music education, Problems in Music Pedagogy. Tomo 16, 1, 7-19.