Attitude and motivation in professional training students
Main Article Content
Abstract
The socio-academic and labor consideration of Vocational Training in recent decades has led to an important change in the model, both in the educational world and in the workplace, in need of a substantial transformation to face new challenges. Within this context and at the educational level, the objective of this work has been the description and explanation of the variables involved in motivation, in order to determine the motivational elements in the teaching-learning process for the training of future professionals. For this purpose, the study has been carried out using 103 participants from two Vocational Training Centers and at the three levels: Basic Vocational Training Cycle, Middle Grade Training Cycle and Higher-Grade Training Cycle. The results have shown the influence that the “needs” and the “conflicts” produced by those needs, have been the determining elements of Motivation, beyond the “satisfaction” of learning. It has been intended to provide information for possible interventions in the methodological and curricular field in the training of future professionals in the labor world.
Article Details
References
Amores, J. y Ritacco, M. (2015). De los Programas de Cualificación Profesional Inicial PCPI) como medida de prevención del fracaso escolar a la Formación Profesional Básica. Un estudio sobre el éxito y fracaso de alumnos en riesgo de exclusión educativa en Educación Secundaria. Revista de Investigación en Educación, 13(1), 105-120.
CEDEFOP: Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional (2012). Diario Oficial de la Unión Europea. Recuperado de: http://www.cedefop.europa.eu/EN/.
Enkvist, I. (2006). Repensar la Educación. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
Enkvist, I. (2008). La nueva pedagogía y el aprender a ser ciudadanos. Revista Educación y Educadores, 11(2), 243-252.
Fernández, J. y Navío, A. (2005). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-16. DOI: https://doi.org/10.35362/rie3722719
Gobierno de España: Ministerio de Educación y Formación Profesional. Recuperado de http://www.todofp.es/sobre-fp/informacion-general/sistema-educativo-fp/fp-actual.ht; https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2012.html
Gobierno de España-Ministerio de la presidencia, relaciones con las cortes y memoria democrática. Ley 14/1970, Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. BOE núm. 187, 6 de agosto de 1970, pp. 12525-12545.
Gobierno de España. Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2012). Informe PISA. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2012.html
Llorent-Bedmar, V. y Cobano-Delgado, V. (2018). Reformas en la legislación educativa española durante el actual período democrático: Una perspectiva crítica. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(125), 1-23. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.2855 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.26.2855
Maquilón, J. J. y Hernández Pina, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 81-100
Merino, R. (2005). Apuntes de historia de la Formación Profesional reglada en España. Algunas reflexiones para la situación actual. Apunte Universidad Autónoma de Barcelona, 8, 211-236.
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). Consejo Escolar del Estado. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/mc/cee/publicaciones/informes-del-sistema-educativo/informe-2019.html
Pintrich, P. R. y Schunk, D. H. (2006). Motivación en contextos educativos. Madrid: Pearson Educación S.A.
Quintana-Abello, I.; Mendoza-Llanos, R.; Bravo-Ferretti, C. y Mora-Donoso, M. (2018). Enfoque psicosocial. Concepto y aplicabilidad en la formación profesional de Estudiantes de Psicología. Revista Reflexión e Investigación Educacional (REINED), 1(2), 89-98.
Rego-Agraso L. y Rial-Sánchez, A. (2017). ¿Por qué elegir formación profesional? Satisfacción, motivaciones y expectativas del alumnado sobre el empleo y la formación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(3), 43-62. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.3.2017.21618
Rojas-Ospina, T. y Valencia-Serrano, M. (2019). Adaptación y Validación de un Cuestionario Sobre Estrategias de Autorregulación de la Motivación en Estudiantes Universitarios. Psykhe (Santiago), 28(1), 1-15. DOI: https://doi.org/10.7764/psykhe.28.1.1128
Ryan, R.M. y Deci, E. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. DOI: 10.1037110003-066X.55.1.68 DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Sellan-Naula, M. (2017). Importancia de la motivación en el aprendizaje. Revista Electrónica Sinergias Educativas, 2(1), doi: 10.31876/s.e.v2i1.20. DOI: https://doi.org/10.31876/s.e.v2i1.20
Sweney, A. B.; Cattell R. B. y Krug, E. (1976). School Motivation Analysis Test. SMAT. Institute for Personality and Ability Testing. Madrid: TEA Ediciones.