Institutional elements of the development of pedagogical teaching practices

Main Article Content

Pablo Melo Moreno

Abstract

The objective of the research was to describe the relationships between the institutional elements associated with the improvement of pedagogical practices in teachers in the Metropolitan Region, in Chile. The research is qualitative and with a theoretical-methodological approach of Grounded Theory, by conducting interviews with teachers with outstanding performance, according to the teaching evaluation model. The results are presented at a descriptive and axial relational level, highlighting the importance that teachers consider of the guidelines that schools provide to promote the improvement of their pedagogical practices; which in turn, are usually driven by ministerial or contextual demands. In addition to this, the researchers find it relevant to generate an explanatory model on the relationships between the various institutional variables associated with the improvement of pedagogical practices from the perspective of teachers.

Article Details

How to Cite
Melo Moreno, P. (2021). Institutional elements of the development of pedagogical teaching practices. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 3(2), 47–64. https://doi.org/10.22320/reined.v3i2.4905
Section
Investigaciones

References

Beca, C. & Boerr, I. (2020). Políticas de inducción a profesores nóveles: experiencia chilena y desafíos para América Latina. Revista Electrónica de Educación, 14, 1-23. http://dx.doi.org/10.14244/198271994683 DOI: https://doi.org/10.14244/198271994683

Bellei, C., Morawietz, L., Valenzuela J. P. & Vanni, X. (2015). Nadie dijo que era fácil. Escuelas efectivas en sectores de pobreza, diez años después, Santiago de Chile, LOM.

Bridwell-Mitchell, E. (2015). Theorizing teacher agency reform: How institutional practices change and persist. Sociology of Education, 88(2), 140-159. DOI: https://doi.org/10.1177/0038040715575559

Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.122 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123

Figueroa-Céspedes, I., Soto, J. & Yáñez-Urbina, C. (2019) Concepciones sobre el cambio educativo en docentes de escuelas municipales participantes de un proyecto de desarrollo inclusivo. Revista Educación, 43 (1), https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.31297 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.31297

Flores, R. (2009). Observando observadores: Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Santiago de Chile, Ediciones UC.

Fuentes, J. (2009). Modelo de cambio conductual orientado a la promoción de estilos de vida saludables en la organización. Tesis de Pregrado, Universidad de Chile, Santiago (Chile).

Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. New York, Teachers Collage Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203986561

Fullan, M. & Hargreaves, A. (2000). La escuela que queremos. Los objetivos por los que vale la pena luchar. Argentina, Amorrortu.

Kaniuka, T. (2012). Toward an understanding of how teachers change during school reform: Considerations for educational leadership and school improvement. Journal of Educational Change, 13(3), 327-346. DOI: https://doi.org/10.1007/s10833-012-9184-3

Kyriakides, L., Creemers, B., Antoniou, P., & Demetriou, D. (2010). A synthesis of studies searching for school factors: Implications for theory and research. British Educational Research Journal, 30(5), 807-830. DOI: https://doi.org/10.1080/01411920903165603

Le Favre, D. (2014). Barriers to implementing pedaogical change: The role of teachers´perceptions of risk. Teaching and Teacher Education, 38, 56-64. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.11.007

López, E. & Fuentes, R. (2013). Metodología Cualitativa: un cambio de paradigma en la investigación médica. Revista de Sanidad Militar, 67(4), 161-164.

Marqués, M. (2010). Supervisión Docente como Técnica de Evaluación del Trabajo Pedagógico ¿Un aporte para la mejora continua de los profesores de una escuela rural en la comuna de Los Lagos, Chile?. Revista Investigaciones en Educación, 10 (1), 119-139.

OCDE. (2017). Educación en Chile: Evaluaciones de Políticas Nacionales de Educación. Santiago: Fundación SM. Obtenido de http://archivos.agenciaeducacion.cl/Educacion_en_Chile_OCDE_Nov2017.pdf

Pérez, M., Bellei, C., Raczynski, D. & Muñoz, G. (2004). ¿Quien dijo que no se puede? Escuelas efectivas en sectores de pobreza. Santiago, Chile: UNICEF.

Sagredo, E. & Castelló, A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas en Chile. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 1-23. Doi. 10.15517/aie.v19i2.36895 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v19i2.36895

Shirey, M. (2013). Strategic leadership of organizational change. Lewin´s theory of planned change as a strategic resource. Journal of Nursing Administration,43(2), 69-72. DOI: https://doi.org/10.1097/NNA.0b013e31827f20a9

Sleegers, P., Thoonen, E., Oort, F. & Peetsma, T. (2014). Changing classroom practices: The role of school-wide capacity for sustainable improvement. Journal of Educational Administration, 52(5), 617-652. DOI: https://doi.org/10.1108/JEA-11-2013-0126

Soria, M. & Hernández, R. (2017). Aportes a la formación docente desde comunidades de aprendizaje. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5 (2), 131-145.

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Universidad de Antioquía.

Suárez, N., Rodríguez, C., Shanahan I., & Jiménez, J. (2014). ¿Qué teorías sobre el aprendizaje de la lectura se atribuyen los profesores que enseñan a leer con diferente metodología? European journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 4(1), 55-65. DOI: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v4i1.59

Supovitz, J., Sirinides, P. & May, H. (2009). How principals and peers influence teaching and learning. Educational Administration Quarterly, 20(10), 1-26. DOI: https://doi.org/10.1177/1094670509353043

Tardif, M. & Nunez, J. (2018). La noción de “profesional reflexivo” en educación: actualidad, usos y límites. Cadernos de Pesquisa, 48(168), 388-411. https://doi.org/10.1590/198053145271 DOI: https://doi.org/10.1590/198053145271

Thoonen, E., Sleegers, P., Oort, F., Peetsma, T. & Geijsel, F. (2011). How to improve teaching practices: The role of teacher motivation, organizational factors, and leadership practices. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496-536. DOI: https://doi.org/10.1177/0013161X11400185

Yáñez, T. & Rivero, R. (2020) ¿Cuán preparados están los jefes técnicos para ejercer un liderazgo efectivo? Estudio de Opinión a partir del Marco para la Buena Dirección y el Liderazgo Escolar. Calidad en la Educación, (52), pp. 81-110 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n52.667