Educational Inclusion of Foreign Students: Teacher Perceptions and Pedagogical Practices

Main Article Content

Bárbara Contreras Bravo

Abstract

In the context of the progressive increase of foreigners in the Chilean educational system, the present study aims to understand, from teacher perceptions, the characteristics of pedagogical practices related to the inclusion of foreign students in a school in the commune of Parral, Maule Region, Chile. The study is qualitative and interpretive in nature and is carried out through semi-structured interviews, and subsequent content analysis. The results of this study allow to establish the need of teachers to have pedagogical tools for the development of their practices. These challenges must be assumed by the school, as well as the Ministry, which must deliver clear guidelines, consistent with working with foreign students, guaranteeing support in the teaching function. Continuing research on migratory experiences in the Chilean Educational System emerges as a requirement.

Article Details

How to Cite
Contreras Bravo, B. (2021). Educational Inclusion of Foreign Students: Teacher Perceptions and Pedagogical Practices. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 3(2), 65–81. https://doi.org/10.22320/reined.v3i2.4906
Section
Investigaciones

References

Aja, E. (2000). La regulación de la educación de los inmigrantes. En VV.AA., La inmigración extranjera en España. Los retos educativos (pp. 69-98). Barcelona: Fundación La Caixa. Colección Estudios Sociales, 1.

Alarcón, J., Gotelli, C., & Díaz, M. (2020). Inclusión de estudiantes migrantes: Un desafío para la gestión directiva escolar. Praxis Educativa, (15), 1-24. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15092.049

Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: Algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37 (148), 173-190. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49320

Arias, C. (2006). Enfoques teóricos sobre la, percepción que tienen las personas. Horizonte Pedagógico, 8 (1), 9-22.

Arnaiz, P., Escarbajal, A & Caballero, C. (2017). El Impacto del contexto Escolar en la Inclusión Educativa. Revista de Educación Inclusiva, 10 (2), 195-210.

Bravo, R. (2012). Inmigrantes en la escuela chilena: Ciertas representaciones para ciertas políticas en educación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6(1), 39-52.

Castillo, D., Santa-Cruz, E & Vega, A. (2018). Estudiantes Migrantes en escuelas públicas chilenas. Calidad en la Educación, (49), 18-49. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n49.575

Cerón, L., Pérez, M., Poblete, R. (2017). Percepciones Docentes en torno a la presencia de niños y niñas migrantes en escuelas de Santiago: Retos y desafíos para la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, II (2), 233-246. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200015

Delpino, M. (2008). El adolescente inmigrado latinoamericano en la escuela española. Las miradas docentes. Revista Española de Educación Comparada, 14, 79-102.

Díaz, M. (2017). Inclusión Escolar y migrantes: Representaciones sociales de quienes lideran los procesos educativos del alumnado diverso. Tesis para optar al grado de magíster, Universidad del Desarrollo. Repositorio UDD. https://repositorio.udd.cl/bitstream.

Essomba, M. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Barcelona: Graó.

Eurydice (2009). La integración escolar del alumnado inmigrante en Europa. Bruselas: Agencia ejecutiva Educación, Audiovisual y Cultura P9 Eurydice.

Etxeberría, F. y Elosegui, K. (2010). Integración del alumnado inmigrante. Revista Española de Educación Comparada, 16, 235-263.

Fernández, J. (2004). La presencia de alumnos inmigrantes en las aulas: un reto educativo. Revista Educación y Educadores (7), 33-43.

González, I. (2007). La participación de las familias inmigrantes en la escuela: necesidades de orientación y formación. XXI Revista de Educación (9), 155-169.

Hernández, A. (2016). El currículo en contextos de estudiantes migrantes: Las complejidades del desarrollo curricular desde la perspectiva de los docentes de aula. Estudios Pedagógicos, (2), 151-169. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200009

Infante, M. (2010). Desafíos a la Formación Docente: Inclusión Educativa. Estudios Pedagógicos, (1), 287-297. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000100016

INJUV (2011). Jóvenes migrantes: inclusión social y desafíos para las políticas públicas en juventud (vol. 5). Observatorio de la Juventud. Santiago: Instituto Nacional de la Juventud. Ministerio de Planificación Gobierno de Chile.

Jiménez, F., & Fardella, C. (2015). Diversidad y Rol de la Escuela: Discurso del profesorado en contexto educativo multiculturales en clave migratoria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (65), 419-441.

Jordán, J. (2004). La formación permanente del profesorado en Educación Intercultural. En Jordan, J., Besalú, X., Bartolomé, M., Aguado, M., Moreno, C. & Sanz, M., La formación del profesorado en Educación Intercultural (pp. 11-48). Madrid: Los libros de la Catarata.

Latorre, M. (2004). Aportes para el análisis de las racionalidades presentes en las prácticas pedagógicas. Santiago: Revista Estudios Pedagógicos N°30:75-91.

Ministerio de Educación, Centro de Estudios (2018). Mapa de estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017). Documento de trabajo N°12. Santiago, Chile. Atacameños, (57), 181-201.

Mora, M. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: un silencio elocuente. Revista Latinoamericana, Nº 49, 2018, p. 231-257. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682018000100231

Navarrete, B. (2017). Percepciones sobre inmigración en Chile: Lecciones para una política migratoria. Migraciones Internacionales, 9 (1), 180-209.