The new teachers as a product of positive education

Main Article Content

Jorge Parra Barrios

Abstract

The present work presents an education proposal focused on the well-being, both of the student body and also of the teaching staff and the educational community in general. An education that contributes to the integral development of the human being by exploring and enhancing those virtues and strengths that, in the light of the different studies, provide well-being to people. In the first section, some concepts related to well-being are explored, and to what extent, from an emerging discipline, Positive Psychology, a construct is developed involving various measurable elements that can be taught to people and therefore integrated into a school program. In the second section, some of the experiences that have positioned the knowledge and discoveries of this new science of human well-being at the service of educational communities are reviewed. Some successful programs are reviewed as a basis to argue in favor of Positive Education to be part of the traditional school system. Finally, a description of some of the qualities and abilities that teachers must incorporate into their life and professional practice is proposed.

Article Details

How to Cite
Parra Barrios, J. (2022). The new teachers as a product of positive education. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 4(1), 130–142. https://doi.org/10.22320/reined.v4i1.5500
Section
Reflexiones Pedagógicas
Author Biography

Jorge Parra Barrios, Universidad del Bío-Bío

Profesor de Educación Física. Mag. (c) en Educación

References

Adler, A. (2017) Educación Positiva: Educando para el éxito académico y para la vida plena, Papeles del Psicólogo, 38(1), 50-57. DOI: https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2821

Arguis, R. Bolsas, A. Hernández, S. Salvador, M. (2012) Programa “AULAS FELICES”: Psicología Positiva aplicada a la educación. Zaragoza, España.

Bisquerra, R. (2017) Psicología positiva, Educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del psicólogo, 38(1), 58-65. DOI: https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2822

Bona, C. (2015) La Nueva Educación: los retos y desafíos de un maestro de hoy. Madrid, España: Penguin Random Grupo Editorial.

Branda, S. y Porta, L. (2012) Maestros Que Marcan. Biografía personal e identidad profesional en docentes memorables. Profesorado, 16(3), 231-243.

Campo, S. (2020) Desde la felicidad al bienestar: una mirada desde la psicología positiva, Reined, 3(1), 137-148. DOI: https://doi.org/10.22320/reined.v3i1.4507

Cisternas, A. y Quintana, J. (2018) Educación Relacional: diez claves para una pedagogía del reconocimiento. Madrid, España: Fundación SM.

Day, C. (2006) Pasión Por Enseñar: La Identidad Personal y Profesional del Docente y Sus Valores. Madrid, España: Narcea.

Freire, P. (2010) Cartas a Quien Pretende Enseñar. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.

Hervás, G. & Vásquez, C. (2009) La ciencia del bienestar: fundamentos de una psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial.

Huppert, F. y Timothy, T. (2011) Flourishing Across Europe: Application of a New Conceptual Framework for Defining Well-Being, https://link.springer.com/article/10.1007/s11205-011-9966-7

Maturana, H. R. (2013). Emociones y Lenguaje En Educación y Política. Santiago, Chile: JC Sáez Editor.

Meller, P. (2018) Claves para la educación del futuro: creatividad y pensamiento crítico. Santiago Chile: Catalonia Ltda.

Morin, E. (2015) Enseñar a vivir: manifiesto para cambiar la educación. Buenos Aires Argentina: Nueva Visión.

Organización Mundial de la Salud (2021) Salud Mental: Fortalecer Nuestra Respuesta, Recuperado de, -https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response

Porta, L., Aguirre, J. y Bazán, S. (2017) La práctica docente en los profesores memorables: reflexividad, narrativa y sentidos vitales, Diálogos Pedagógicos, 15(30), 15-36. DOI: https://doi.org/10.22529/dp.2017.15(30)01

Rovira, A. (2019). La Buena Vida. Barcelona, España: Plataforma Editorial.

Schön, D. (1992) La Formación de Profesionales Reflexivos, Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Seligman, M. (2016) Florecer, México: Editorial Océano.