Promotion of awareness and emotional regulation in education teachers through a digital booklet as OER

Main Article Content

Jocelyn Antonia Contreras Hernández
Yunuen Ixchel Guzmán Cedillo

Abstract

Generating programs that contribute to the mental health care of teachers pays off in the well-being of the community. Hence, this research seeks to determine efficiency of a digital self-report booklet to promote awareness and emotional regulation skills of teachers through a collective case study. For this, a booklet was designed, validated, and implemented with 4 secondary school teachers. The collection of information was carried out during 3 sessions under an in-depth interview format. The corpus comprised 160 pages of session transcripts, logs, and reports for first individual and then cross-case discourse analysis. The results show breadth of emotional vocabulary, awareness of the intensity and sensations in the body when experiencing an emotion and self-generating pleasant emotions, mainly due to the characteristics of the booklet and the accompaniment provided. In conclusion, the material promotes emotional awareness and regulation skills, the scope of the study is the evaluation of an open resource for emotional education and a follow-up protocol. For further studies, it is necessary to understand teacher well-being from a gender perspective and promote the construction of collective spaces for emotional education for teachers.

Article Details

How to Cite
Contreras Hernández, J. A., & Guzmán Cedillo, Y. I. (2023). Promotion of awareness and emotional regulation in education teachers through a digital booklet as OER. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 5(1), 15–29. https://doi.org/10.22320/reined.v5i1.6232
Section
Investigaciones

References

Aragón, J., Contreras, J., & Hernández, B. (2020). ¿Cómo me siento ante el COVID-19? Cuadernillo de regulación emocional para docentes [en línea]. [Fecha de consulta: 15 de enero de 2021]. http://132.248.132.107/armando/pandemia/cuadernillo%20Bere%20%20%281%29.pdf

Blancas, A. (2019). Propuesta de mejora del diseño instruccional en línea del seminario-taller: "diseño de rúbricas de evaluación para la argumentación" para docentes de educación superior. [Tesis de licenciatura]. TESIUNAM Digital. http://132.248.9.195/ptd2019/junio/0790194/Index.html

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Bisquerra, R., y Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Cheng, X., Zhang, H., Cao, J. & Ma., Y. (2021). The Effect of Mindfulness-Based Programs on Psychological Distress and Burnout in Kindergarten Teacher: A Pilot Study. Early Childhood Education Journal, 50, 1197–1207 https://doi.org/10.1007/s10643-021-01254-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-021-01254-6

Collie, R. (2017). Teachers’ Social and Emotional Competence: Links with Social and Emotional Learning and Positive Workplace Outcomes. En Frydenberg, E., Martin, A. J. and Collie, R. J. (eds.). Social and Emotional Learning in Australia and the Asia-Pacific. Springer Nature Singapore (pp. 167-184). https://doi.org/10.1007/978-981-10-3394-0_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-3394-0_9

CREATE For Education [Creating Resilience for Educators, Administrators and Teachers]. (2022). CARE For Teachers [en línea].

https://createforeducation.org/

Escolar, M., De la Torre, T., Huelmo, J., & Palmero, C. (2017). Educación emocional en los profesores de educación infantil: aspecto clave en el desempeño docente. Contextos Educativos, 20, 113-125. DOI: https://doi.org/10.18172/con.2994

García-Utrera. L., Figueroa-Rodríguez, S., & Esquivel-Gámez, I. (2014). Modelo de Sustitución, Aumento, Modificación, y Redefinición (SAMR): Fundamentos y aplicaciones. En Esquivel-Gámez, I. (coord.). Los Modelos Tecno-Educativos: Revolucionando el aprendizaje del siglo XXI. México: DSAE-Universidad Veracruzana. (pp. 205-220).

Garrison Institute. (2013). Why CARE for Teachers Matters [en línea]. https://www.youtube.com/watch?v=eLlLVZkv-z8

Hernández, G. (2006). Miradas constructivistas en psicología de la educación. México: Paidós.

Jennings, P.A., Brown, J.L., Frank, J.L., Doyle, S., Oh, Y., Davis, R., Rasheed, D., DeWeese, A., DeMauro, A.A., Cham, H., & Greenberg, M.T. (2017). Impacts of the CARE for Teachers Program on Teachers’ Social and Emotional Competence and Classroom Interactions. Journal of Educational Psychology, 109(7), http://dx.doi.org/10.1037/edu0000187 DOI: https://doi.org/10.1037/edu0000187

Jennings. P. (2016) CARE for Teachers: A Mindfulness-Based Approach to Promoting Teachers’ Social and Emotional Competence and Well-Being. En Schonert-Reichl K., Roeser, R. (eds). Handbook of Mindfulness in Education. New York: Springer-Verlag. (pp. 133-148). https://doi.org/10.1007/978-1-4939-3506-2_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4939-3506-2_9

Mamat, N.H., & Ismail, N.A.H. (2021). Integration of emotional intelligence in teaching practice among university teachers in higher education. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 18(2), 69-102. https://doi.org/10.32890/mjli2021.18.2.3

Marcelo, T. (2020). Curso en línea para el aprendizaje del autoconocimiento dirigido a docentes de educación básica. [Tesis de licenciatura]. TESIUNAM Digital. http://132.248.9.195/ptd2020/noviembre/0805252/Index.html

Marchesi, A. (2014). La historia profesional de los docentes. En Sobre el bienestar de los docentes. Las competencias profesionales de los docentes. Madrid: Alianza. (pp. 41-69).

Márquez-Cervantes, M.C., & Gaeta-González, M.L. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en preadolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221-235. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.232941

Martínez, G. C. (2019). Para no salir(se) de cauce: la regulación emocional en el trabajo docente. Revista Digital Universitaria, 20(6), 1-11. http://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v20_n6_a1.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n6.a1

Maslach, C., & Leiter, M. (1999). Teacher Burnout: A Research Agenda. En Vandenberghe, R. & Huberman, A. (eds.), Understanding and Preventing Teacher Burnout: A Sourcebook of International Research and Practice. Cambridge: Cambridge University Press. (pp. 295-303). DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527784.021

https://doi.org/10.1017/CBO9780511527784.021

Merriam, S. (2009). Qualitative Research A Guide to Design and Implementation. United States of America: Jossey-Bass.

Mikulic, I., Crespi, M., & Radusky, P. (2015). Construcción y Validación del Inventario de Competencias Socioemocionales para Adultos (ICSE). Interdisciplinaria, 32(2), 307-329. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18043528007 DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2015.32.2.7

Morales, Y. (2020). El aprendizaje móvil y su impacto en la lecto-escritura de una adolescente con dislexia: un estudio de caso. [Tesis de licenciatura]. TESIUNAM Digital. http://132.248.9.195/ptd2020/enero/0799397/Index.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Apoyar a los docentes y al personal educativo en tiempos de crisis [en línea]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373338_spa

Pacheco-Salazar, B. (2017). Educación emocional en la formación docente: clave para la mejora escolar. Ciencia y Sociedad, 42(1), 107-113. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2017.v42i1.pp107-113

Peraza, L., Keck, C., García, E., Saldívar, A., & Aremy, A. (2021). Experiencias de doble negación en la periferia maternaje y maternidad en mujeres maestras chiapanecas. Perfiles Educativos, 44(175), 112-129. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.59898 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.59898

Pérez-Escoda, N. Filella, G., Alegre, A., & Bisquerra, R. (2012). Desarrollo de la competencia emocional de maestros y alumnos en contextos escolares. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3),1183-1208. DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v10i28.1530

Pérez-Escoda, N., Filella, G., Soldevila, A., & Fondevila, A. (2013). Evaluación de un programa de educación emocional para profesorado de primaria. Educación XX1, 16(1), 233-254. https://doi.org/10.5944/educxx1.16.1.725 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.16.1.725

Perpiñá, C. (2012). Manual de la entrevista psicológica, saber escuchar, saber preguntar. Madrid: Ediciones Pirámide.

Schussler, D. L., Jennings, P. A., Sharp, J. E., & Frank, J. L. (2016). Improving Teacher Awareness and Well-being Through CARE: a Qualitative Analysis of the Underlying Mechanisms. Mindfulness. 7, 1-13. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0422-7

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Ediciones Morata.

Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Stefan, C., & Negrean, D. (2021). Parent-and teacher-rated emotion regulation strategies in relation to preschoolers' attachment representations: A longitudinal perspective. Social Development, 1-16. https://doi.org/10.1111/sode.12542 DOI: https://doi.org/10.1111/sode.12542

Stracke, C. M., Downes, S., Conole, G., Burgos, D., & Nascimbeni, F. (2019). Are MOOCs Open Educational Resources? A Literature Review on History, Definitions and Typologies of OER and MOOCs. Open Praxis, 11(4), 331-341. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1251318.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/openpraxis.11.4.1010

Triliva, S., & Poulou, M. (2006). Greek Teachers’ Understandings and Constructions of What Constitutes Social and Emotional Learning, School Psychology International, 27(3), 315-338. https://doi.org/10.1177/0143034306067303 DOI: https://doi.org/10.1177/0143034306067303

Yin, R. (2018). Case Study Research and Applications: design and methods. United States of America: SAGE Publications.