HERE THERE IS A LACK OF TEACHERS: A STUDY OF THE TEACHER DEFICIT IN THE TARAPACÁ REGION
Main Article Content
Abstract
This reflective article focuses on considering the process of teacher deficit in Chile, from scientific literature and specifically visualizing the Tarapacá region through the work of primary information from public entities. In this sense, it is necessary to make visible and expose some factors that have an impact, presenting a multidimensional situation and uncovering the professional teaching needs that our educational system would have and deepen for further studies in the near future.
Article Details
References
CNED. (6 de julio de 2023). Consejo Nacional de Educación. https://www.cned.cl/noticia/cned-publica-las-principales-tendencias-de-la-matricula-de-pregrado-2023
CNED, C. N. (julio de 2023). Tendencias de Pedagogías en Chile, años 2005- 2023. https://www.cned.cl/sites/default/files/ppt_tendenciaspedagogias.pdf
Cornejo, D. (25 de agosto de 2022). Universidad de Chile. https://www.uchile.cl/noticias/189582/la-urgente-necesidad-pedagogica-en-la-educacion-tecnico-profesional
Educarchile. (agosto de 2020). Engagement y agotamiento en las y los docentes de Chile: una mirada a partir de la realidad Covid-19. https://fch.cl/wp-content/uploads/2020/09/final-estudio-engagement-docentes.pdf
EligeEducar. (12 de enero de 2021). Elige Educar. Obtenido de https://eligeeducar.cl/notas-sobre-nuestros-estudios/estudio-proyecta-que-podrian-faltar-mas-de-26-mil-docentes-idoneos-para-2025/
Fundación Chile (2010). Estudio Efectividad escolar en la región de Tarapacá. Diagnóstico y proyecciones. Informe preparado para Fundación Collahuasi. https://www.mch.cl/2009/10/05/fundacion-educacional-collahuasi-profundiza-el-debate-sobre-efectividad-escolar-en-tarapaca/
Lara, E. y Pérez, N. (21 de junio de 2019). biobiochile.cl. https://www.biobiochile.cl/noticias/nacional/chile/2019/06/21/matriculas-de-pregrado-2019-ratifican-estancamiento-desde-2016-pedagogias-lideran-baja.shtml
Londoño, C. (06 de mayo de 2019). eligeeducar.
Mc Millan, James H y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Disponible en https://desfor.infd.edu.ar/sitio/upload/McMillan_J._H.__Schumacher_S._2005._Investigacion_educativa_5_ed.pdf
Mineduc. (octubre de 2020). Mineduc. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2021/10/APUNTES-8-2020.pdf
Mosqueda, Y. (10 de mayo de 2019). SoyChile. https://accioneducar.cl/wp-content/uploads/2021/05/Proyecto-de-ley-de-Pedagog%C3%ADas-efectos-en-la-admisi%C3%B3n-y-d%C3%A9ficit-docente.pdf
Oyarzún, C. y Cornejo, R. (2020). Trabajo docente y nueva gestión pública en Chile: una revisión de la evidencia. Educação & Sociedade, 41. DOI: 10.1590/ES.219509 DOI: https://doi.org/10.1590/es.219509
Rodríguez, P. (10 de noviembre de 2021). Cambio21, Mas que Noticias. https://cambio21.cl/pais/estudio-fundacin-aequalis-se-agrava-futuro-dficit-en-tasa-de-recambio-de-profesores-618b9861cd49b005514aa104
Ruffinelli Vargas, A. (2016). Ley de desarrollo profesional docente en Chile: de la precarización sistemática a los logros, avances y desafíos pendientes para la profesionalización. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(4), 261-279. DOI: 10.4067/S0718-07052016000500015 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500015
Said, C. (2 de septiembre de 2020). LaTercera. https://www.latercera.com/nacional/noticia/profesores-no-dan-mas-el-57-dice-que-siente-un-desgaste-extremo-por-la-crisis/GWUMLXXHTZGGDLUHRHFM3TZ5DQ/
Vergara, M., Arias, P. y Villarroel, T. (2021). Proyecto de Ley de Pedagogías: Efectos en la Admisión y Déficit Docente. Acción Educar. https://accioneducar.cl/wp-content/uploads/2021/05/Proyecto-de-ley-de-Pedagog%C3%ADas-efectos-en-la-admisi%C3%B3n-y-d%C3%A9ficit-docente.pdf
Walker, J. (30 de marzo de 2022). Eligeeducar. https://eligeeducar.cl/