TEACHER DROPOUT IN THE EYES OF HYPERMODERNITY

Main Article Content

Tavita Barriga Silva

Abstract

In the current sociohistorical context, characterized by the impact of the digital revolution, the vertiginous pace of time and individualism have effects in society which impact educational institutions directly. New subjectivities, transformations in the access to information and the logic of immediacy march through the educational field. Amidst this scenario, Chile is among the countries with the highest teacher dropout rates. However, research and reflection on this subject has been scarce, which is why it is necessary to rethink the gradual loss of prestige that the teaching profession has suffered and the factors and causes which have led teachers to make this decision.

Article Details

How to Cite
Barriga Silva, T. (2024). TEACHER DROPOUT IN THE EYES OF HYPERMODERNITY. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 6(2), 1–10. https://doi.org/10.22320/reined.v6i1.6497
Section
Reflexiones Pedagógicas

References

Ávalos, B. y Valenzuela, J.P. (2016). Education for All and Attrition/Retention of New Teachers: A trajectory study in Chile. International Journal of Educational Development, 49, 279-290. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/141592 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.03.012

Araújo, A. (2011). Acerca del tiempo y desde los espacios inciertos de la hipermodernidad: la sociología clínica. http://anterior.apuruguay.org/sites/default/files/A-Araújo-Tiempo.pdf

Bauman, Z. (2004). La modernidad líquida. Gedisa.

Cacho León, S., Jaramillo Vera, C. A., Muñoz González, D. D. J., Negrete Muñoz, A. I., Soriano Díaz, C. A., Villalpando León, D. M., Mondelo Villaseñor, M.B., & Mondelo Villaseñor, M. M. (2022). Deserción docente antes y durante la pandemia. Jóvenes en la Ciencia, 16, 1–10. www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3749

Campiño, R., & Carlos, G. (2018). Patologías educativas de época. entre hipermodernidad, dataismo y necroneoliberalismo. In Actas del Congreso Iberoamericano de Docentes, art. 273. Cádiz: Editorial Asociación Formación IB. http://congreso.formacionib.org/273.pdf

Delgado, P. (2019). Crisis en la docencia: ¿por qué los profesores están abandonando las aulas? Instituto para el Futuro de la Educación. www.observatorio.tec.mx/edu-news/crisis-docencia/

Díaz-Sacco, A., López-González, D., Salas-Aguayo, M., & Carrasco-Ogaz, D. (2021). Movilidad de profesores chilenos. Influencia de variables demográficas, características del establecimiento escolar y condiciones laborales. Perfiles educativos, 43(172), 42-59. DOI: 10.22201/iisue.24486167e.2021.172.59514 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.172.59514

Elacqua, G., Hincapie, D., Vegas, E., & Alfonso, M. (2018). Profesión: profesor en América Latina. ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo?, Washington, DC, BID. DOI: 10.18235/0001172 DOI: https://doi.org/10.18235/0001172

Elacqua, G., Soares, S., Marotta, L., Martínez, M., Montalva, V., Westh Olsen, A.S., & Méndez, C. (2020). El problema de la escasez de docentes en Latinoamérica y las políticas para enfrentarlo. Washington, DC, BID. DOI: 10.18235/0002224 DOI: https://doi.org/10.18235/0002224

Gaete, A., Castro, M., Pino, F., & Mansilla, D. (2017). Abandono de la profesión docente en Chile: Motivos para irse del aula y condiciones para volver. Estudios pedagógicos, 43(1), 123-138. DOI: 10.4067/S0718-07052017000100008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100008

González-Escobar, M. (2018). La deserción a la luz de las políticas públicas de Chile. Revista Entramados-Educación y Sociedad, 5(5), 91-96. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/3059/3151

González-Escobar, M., Silva-Peña, I., Gandarillas, A. P., & Kelchtermans, G. (2020). Abandono docente en América Latina: Revisión de la literatura. Cadernos De Pesquisa, 50(176), 592–604. DOI: 10.1590/198053146706 DOI: https://doi.org/10.1590/198053146706

Han, B.-Ch. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Igelmo-Zaldívar, J., & Quiroga Uceda, P. (2018). La pedagogía ligera en tiempos hipermodernos: el homeschooling, las escuelas Waldorf y la nueva pedagogía ignaciana. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 75–94. DOI: 10.14201/teoredu3017594 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu3017594

Kelchtermans, G. (2019). Early career teachers and their need for support: Thinking again. In A. Sullivan, B. Johnson, B., & M. Simons (Eds.), Attracting and keeping the best teachers, Chapter 5. Springer Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8621-3_5

Lipovetsky, G. (2005). La era del vacío. Anagrama.

Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica. Ensayo sobre la sociedad de hiperconsumo. Anagrama.

Lipovetsky, G. (2008). Los tiempos hipermodernos. Anagrama.

Lipovetsky, G. (2016): De la ligereza. Anagrama.

Mérida-López, S., Quintana-Orts, C., Hintsa, T., & Extremera, N. (2022). Inteligencia emocional y apoyo social del profesorado: explorando cómo los recursos personales y sociales se asocian con la satisfacción laboral y con las intenciones de abandono docente. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 168-175. DOI: 10.1016/j.psicod.2022.02.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.02.001

Moret, Román (2012). La posmodernidad: intento de aproximación desde la Historia del pensamiento. Bajo Palabra, 7, 339-348. DOI: 10.15366/bp2012.7.029 DOI: https://doi.org/10.15366/bp2012.7.029

Vicente de Vera, M.I. & Gabari, M.I. (2019). Liderazgo Pedagógico en Educación Secundaria: Aportaciones desde la Evaluación de Burnout-Resiliencia en Docentes. International Journal of Educational Leadership and Management, 7(1), 104-134. DOI: 10.17583/ijelm.2018.3519

Wang, H., y Hall, N. C. (2021). Exploring relations between teacher emotions, coping strategies, and intentions to quit: A longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 86, 64-77. DOI: 10.1016/j.jsp.2021.03.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2021.03.005

Zamora Poblete, G. M., Meza Pardo, M., & Cox Vial, P. (2018). Profesores principiantes de educación secundaria en Chile. Pese a las dificultades ¿qué los hace permanecer como docentes? Perfiles educativos, 40(160), 29-46. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n160/0185-2698-peredu-40-160-29.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.160.58607