IMPLEMENTING PHILOSOPHY FOR CHILDREN IN LATIN AMERICA CHALLENGE AND LACK OF EXPLORATION IN CHILE
Main Article Content
Abstract
In 1978, an educational practice called Philosophy for Children (PfC) arrived in Chile, which aims to strengthen students' critical, creative, and careful thinking skills. It was born out of a concern about the absence of philosophy in traditional education. A Maryknoll missionary introduced the program in the country with the purpose of promoting democracy, reflection, and dialogue among peers. Over time, this educational practice has been promoted in some Chilean universities that have a Philosophy and Humanities department, to achieve its proper implementation in different educational institutions. In addition, in Latin America, adjustments have been made to the PfC program to implement it based on contextualized situations of the subject, applying its methodology both in the classroom and outside of it, and positive results have been made known from different studies that encourage continuing to explore its academic, social, and individual benefits.
Article Details
References
Artidiello, M. (2018). Filosofía para Niños y Niñas (F p NN): una oportunidad diferente para pensar en la escuela. Ciencia y Sociedad, 43(3), 25–38. https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i3.pp25-38 DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i3.pp25-38
Barraza, S., & López, H. (2019). Reflexiones filosóficas entre madres adolescentes víctimas de maltrato infantil. Childhood & Philosophy, 15, 1–25. https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.42582 DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.42582
Cordero, J. (2024). Desarrollo de habilidades de pensamiento con niños de 9 años mediante la novela filosófica Kio y Gus: asombrándose ante el mundo del programa de Filosofía para Niños. Haser, 15(15), 87–120. https://doi.org/10.12795/HASER/2024.i15.03 DOI: https://doi.org/10.12795/HASER/2024.i15.03
Cunha, E. O. da, & Carvalho, W. L. de. (2019). To philosophize by dreaming, to dream by philosophizing: an encounter of children. Praxis & Saber, 10(23), 61–75. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9690 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9690
de Filosofía, R., & Arcila, S. G. (2022). Philosophy for Children: a School Encounter. Revista de Filosofia (Venezuela), 39(Especial), 518–533. https://doi.org/10.5281/zenodo.6461776
Elizalde, P. (2024). Filosofía para niños, filosofía para el futuro. Grupo Educar, 230. https://www.grupoeducar.cl/revista/edicion-230/filosofia-para-ninos-filosofia-para-el-futuro/
Galvis, S. (2022). Philosophy for Children: a School Encounter. Revista de Filosofía (Venezuela), 39(Especial), 518–533. https://doi.org/10.5281/zenodo.6461776
Giannini, H. (1995, September 15). Filosofía para Niños. La Nación, 5. https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-322267.html
Gomes, V. C. A. D. (2019). Can philosophy be incorporated in Caxias? and the voices of children from the periphery. Praxis & Saber, 10(23), 19–37. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9688 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9688
Grau, O. (2013). Notas de literatura, filosofía, ilustración y patrimonio. https://pabloaez.wordpress.com/2013/03/30/olga-grau-2/
Kohan, W. (2007). Brésil: breve historia de las prácticas filosóficas en la enseñanza básica (niveles infantil y fundamental) en América Del Sur. Diotime, 34. https://diotime.lafabriquephilosophique.be/numeros/034/015/
Ladino, W., & Castellanos, E. (2022). Campamento filosófico: experiencia lúdica de pensamiento con la infancia. Childhood & Philosophy, 18, 01–20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67275 DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67275
Lipman, M., Sharp, A., & Oscanyan, F. (1998). La filosofía en el aula. Ediciones de la Torre.
Maryknoll. (2012). Sister Anna María Hartman. https://www.maryknollsisters.org/sisters/sister-anna-maria-hartman/
Pérez, J., Álvarez, J., & Guerra, C. (2015). Hacer filosofía con niños y niñas. Entre educación y filosofía. (J. Estanislao, J. Álvarez, & C. Guerra, Eds.; Primera, Vol. 4). Instituto de Filosofía, Universidad de Valparaíso.
Pulido-Cortés, O. (2019). Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica. Praxis & Saber, 10(23), 9–17. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9738 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9738
Topping, K. J., & Trickey, S. (2020). Filosofía para Niños. In UNESCO. www.iaoed.org
Vallejo, G. (2014). Historia de La Filosofía para Niños en Latinoamérica. In M. Magallón & D. Escalante (Eds.), América Latina y su episteme analógica (pp. 243–258). Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe. https://rilzea.cialc.unam.mx/jspui/handle/CIALC-UNAM/L3
Velasco, C. (2024). Filosofía para niños semilla ético política para una cultura de paz desde un pensamiento polivalente. Childhood & Philosophy, 20, 01–38. https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.78888 DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.78888
Velasco Moreno, C. F. (2021). Filosofía para Niños: un reto para la educación ética y en valores. Haser, 12, 13–45. https://doi.org/10.12795/HASER/2021.i12.01 DOI: https://doi.org/10.12795/HASER/2021.i12.01