FROM WHAT APPROACH CAN EMOTIONAL COMPETENCIES IN TEACHERS BE STUDIED?

Main Article Content

Juan Pablo Hidalgo Ortiz

Abstract

Emotions play an indisputable role in the affective, social, family and educational bonding, guiding the actions of life around personal satisfaction and a better social experience. In many circumstances of life, a good level of development of emotional competences has a favorable incidence for individuals, families and groups, therefore it is understandable that this development is part of the teaching practice, being important to carry out theoretical and reflexive studies that favor a better phenomenological understanding. The objective of this essay is to describe the different instances of the use of emotional competencies in teachers. In the educational field, this can be studied under three aspects: teachers as initial and intermediate educators who provide tools for life and coexistence; as individuals who are almost permanently influenced by their emotions in their work; and because of the little information available regarding the vocation of studying a teaching career with emotional competencies. As it is known, the teacher possesses, projects, receives and promotes his emotionality, for which reason, any review constitutes a necessary contribution to be made, in the search for better alternatives to strengthen emotional competences in the teaching staff.

Article Details

How to Cite
Hidalgo Ortiz, J. P. (2024). FROM WHAT APPROACH CAN EMOTIONAL COMPETENCIES IN TEACHERS BE STUDIED?. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 6(2), 1–12. https://doi.org/10.22320/reined.v6i2.6703
Section
Reflexiones Pedagógicas
Author Biography

Juan Pablo Hidalgo Ortiz, Universidad del Bío-Bío

Universidad del Bío-Bío, Facultad de Educación y Humanidades, Chile

References

Ariza, M. (2020). Las emociones en la vida social: miradas sociológicas (1ra ed.). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales. https://shorturl.at/IwcYI

Armstrong, S., & Sandoval, E. (2023). Inteligencia emocional y competencias para la atención a la diversidad en docentes chilenos durante la pandemia. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 8(2), 17-40. https://doi.org/mw8z. DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v8i2.5751

Becker, E., Goetz, T., Morger, V., & Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers’ emotions and instructional behavior for their students’ emotions – an experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(Suppl), 13–25. https://www.psicothema.com/pdf/3271.pdf

Bisquerra, R., & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70601005 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Bustamante, L., & Mejía, A. (2020). Programa de formación y sus efectos en las competencias socioemocionales de los maestros. Acción Pedagógica, (28), 82-100. http://hdl.handle.net/11407/6375

Cassasus, J. (2007). La educación del ser emocional. Editorial Cuarto Propio.

CASEL (2020-2024). CASEL’S SEL FRAMEWORK: What Are the Core Competence Areas and Where Are They Promoted? Disponible en: https://casel.org/casel-sel-framework-11-2020/

Chiang, M. M., Núñez, A., & Huerta, P. (2012). Relación del clima organizacional y la satisfacción laboral con los resultados, en grupos de docentes de instituciones de educación superior. ICADE. Revista de la Facultad de Derecho, (72), 49-74. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistaicade/article/view/407

Chiang, M. M., Gómez, N. M., & Salazar, C. M. (2014). Satisfacción laboral y estilos de liderazgo en instituciones públicas y privadas de educación en Chile. Cuadernos de Administración, 30(52), 65-74. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=225033236007 DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v30i52.31

Ministerio de Educación, Chile (2009). Ley 20.370 Establece la Ley General de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1014974

CPEIP (2022). Estándares Pedagógicos. https://shorturl.at/8hxIj

Contini, N. (2005). La inteligencia emocional, social y el conocimiento tácito. Su valor en la vida cotidiana. Psicodebate, 5, 63-80. https://doi.org/10.18682/pd.v5i0.452 DOI: https://doi.org/10.18682/pd.v5i0.452

Damasio, A. (1998). Emotion in the perspective of an integrated nervous system. Brain Research Reviews, 26, 83-86. https://doi.org/10.1016/S0165-0173(97)00064-7 DOI: https://doi.org/10.1016/S0165-0173(97)00064-7

De la Barrera, M. L., & Donolo, D. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria, 10(4), 1-17. https://www.revista.unam.mx/vol.10/num4/art20/int20.htm#a

Dolev, N., & Leshem, S. (2017). Developing emotional intelligence competence among teachers. Teacher Development, 21(1), 21-39. https://doi.org/grw6 DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1207093

Duncan, V. (2022). Competencia emocional en el profesorado de diferentes niveles educativos: una revisión de la literatura. Investigación Valdizana, 16(3), 131–141. https://doi.org/10.33554/riv.16.3.1457 DOI: https://doi.org/10.33554/riv.16.3.1457

Durlak, J., Weissberg, R., Dymnicki, A., Taylor, R., & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432. https://doi.org/gqh DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Elias, M., Zins, J., Weissberg, R., Frey, K., Greenberg, M., Haynes, N., Kessler, R., Schwab-Stone, M.E., & Shriver, T. P. (1997). Promoting Social and Emotional Learning: Guidelines for Educators (1st ed.) ASCD: Alexandria, VA, USA.

Feldman, L., & Blanco, G. (2006). Las emociones en el ambiente laboral: un nuevo reto para las organizaciones. Revista de la Facultad de Medicina, 29(2), 103-108. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-04692006000200002

Fernández, C., Tripailaf, C., & Arias, K. (2022). Desafíos de la educación emocional en el sistema educativo escolar chileno. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(47), 272-286. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162202202102147015 DOI: https://doi.org/10.21703/0718-5162202202102147015

Fernández, P., & Extremera, N. (2016). Ability emotional intelligence, depression, and well-being. Emotion Review, 8, 311-315. https://doi.org/10.1177/1754073916650494 DOI: https://doi.org/10.1177/1754073916650494

Fotopoulou, E., Zafeiropoulos, A., & Alegre, A. (2019). Improving Social Cohesion in Educational Environments Based on A Sociometric-Oriented Emotional Intervention Approach. Education Sciences, 9(1), 24. https://doi.org/10.3390/educsci9010024 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci9010024

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.

García-Domingo, B. (2021). Competencia emocional en maestros de educación infantil y primaria: Fuentes de variabilidad y sugerencias de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 1-15. https://doi.org/mw9d DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.450111

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional (1ra Ed.). Kairós.

Huertas-Fernández, J. M. (2022). Competencias emocionales del profesorado de secundaria. Un análisis a través de la entrevista autobiográfica y el life coaching. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla, Sevilla. Disponible en: https://hdl.handle.net/11441/135533

Jensen, E. (2010). Cerebro y Aprendizaje. Competencias e Implicaciones Educativas. (1ra Ed). Narcea.

Jennings, P., & Greenberg, M. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693 DOI: https://doi.org/10.3102/0034654308325693

Kang, H.J. (2023). Self-determination and Socioemotional Learning Interventions on Educator’s Psychological Health and Well-Being: A Systematic Review. In: Ng, B. (eds) Self-Determination Theory and Socioemotional Learning. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-7897-7_14 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-99-7897-7_14

Keller, M. M., Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., & Hensley, L. (2014). Exploring teacher emotions: A literature review and an experience sampling study. In P. W. Richardson, S. Karabenick & H. M. G. Watt (Eds.), Teacher Motivation: Theory and Practice (pp. 69-82). New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203119273-5

Kemper, T.D. (1978). A Social Interactional Theory of Emotions. New York: Wiley.

Lange, J., Dalege, J., Borsboom, D., van Kleef, G. A., & Fischer, A. H. (2020). Toward an Integrative Psychometric Model of Emotions. Perspectives on Psychological Science, 15(2), 444-468. https://doi.org/10.1177/1745691619895057 DOI: https://doi.org/10.1177/1745691619895057

Lazarus, R. S. (1968). Emotions and Adaptation: Conceptual and Empirical Relations. Paper Presented at the Nebraska Symposium on Motivation.

Legette, K. B., Halberstadt, A. G., & Cassidy, C. (2023). Reducing racialized opportunity gaps through teachers’ anti-racism social-emotional competency training and education. Theory In to Practice, 62(4), 366–379. https://doi.org/10.1080/00405841.2023.2258736 DOI: https://doi.org/10.1080/00405841.2023.2258736

Little, M., & Cohen, L. (2016). Too Much Too Soon? An Analysis of the Discourses Used by Policy Advocates in the Debate over Kindergarten. Education Policy Analysis Archives, 24, 1-35. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2293 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2293

López, O., & Robles, A. (2021). Procesos socioemocionales de universitarios ante la escolarización remota de emergencia a causa de las medidas sanitarias por COVID 19. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 13(36), 12-24. Disponible en: https://rb.gy/xstdvn

López-López, V., Lagos-San Martín, N. G., Hidalgo-Ortíz, J. P. (2022). Validación del Inventario de Competencias Emocionales para Adultos (ICEA). Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47960 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47960

Malaisi, L. (2016). Cómo ayudar a los niños de hoy. Educación Emocional. San Juan, Argentina: Editorial Educación Emocional Argentina.

Martinez-Saura, H. F., Calderón Luquin, A., & Sánchez-López, M. C. (2022). Programas de formación emocional inicial y permanente para docentes de Educación Infantil y Primaria: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 35(1), 21-32. DOI: https://doi.org/10.5209/rced.82389

Martinez-Yarza, N., Santibáñez, R., & Solabarrieta, J. (2023). A Systematic Review of Instruments Measuring Social and Emotional Skills in School-Aged Children and Adolescents. Child Indicators Research, 16, 1475–1502. https://doi.org/10.1007/s12187-023-10031-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s12187-023-10031-3

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In: Salovey, P., Sluyter, D. (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications. Basic Books, New York, pp. 3-31.

Milicic, N. & Marchant, T. (2020). Educación Emocional en el sistema escolar chileno: un desafío pendiente. En: Corvera & Muñoz (editores). Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno. Santiago de Chile: Ediciones Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, Colección Senado.

Ministerio de Educación, Chile (2020). Actividades para desarrollar Habilidades Socioemocionales. Unidad de Currículum y Evaluación. https://shorturl.at/CA4U9

Ministerio de Educación, Chile (2024). Plan de Acción. Política Nacional de Convivencia Educativa 2024-2030. https://shorturl.at/tYM3H

Mortigo, A., & Rincón, D. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en el aula de clase: estrategia para la resolución de conflictos. Revista Redipe, 7(2), 104-113.

Mujica, F. N., Orellana, N. del C., & Luis-Pascual, J. C. (2019). Perspectiva moral de las emociones en los contextos de educación formal. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 69-90. https://doi.org/10.15359/rep.14-1.4 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.14-1.4

Oh, J., & Wolf, S. (2023). Negative effects of teacher burnout on student executive function and social-emotional outcomes. Educational Psychology, 43(4), 304–325. https://doi.org/10.1080/01443410.2023.2205067 DOI: https://doi.org/10.1080/01443410.2023.2205067

Oliveira, S., Roberto, M. S., Pereira, N. S., Marques-Pinto, A., & Veiga-Simão, A. M. (2021). Impacts of Social and Emotional Learning Interventions for Teachers on Teachers’ Outcomes: A Systematic Review With Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.677217 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.677217

Ossa, C., & Lagos, N. (2022). Competencias emocionales y motivación por la carrera docente en estudiantes de programas universitarios de pedagogía de una universidad chilena. Revista E-Psi, 11(1), 226-241. https://artigos.revistaepsi.com/2022/Ano11-Volume1-Artigo13.pdf

Palomera, R., Briones, E., & Gómez, A. (2019). Formación en valores y competencias socioemocionales para docentes tras una década de innovación. Práxis & Saber, 10(24), 93-117. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9116 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9116

Palma, M., Lagos, N., & López-López, V. (2021). Diseño de un programa de educación socioemocional para docentes de educación básica. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 129–134. https://doi.org/mw83 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n2.v1.2164

Piaget, J. (1981). Intelligence and affectivity. Their relationship during child development. Annual Reviews Monograph. Palo Alto, California. Annual Reviews.

Puertas, P., Ubago, J. L., Moreno, R., Padial, R., Martínez, A., & González, G. (2018). La inteligencia emocional en la formación y desempeño docente: una revisión sistemática. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 128–142. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23157 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23157

Rueda, P. M., & Filella, G. (2016). Importancia de la educación emocional en la formación inicial del profesorado. Intercambio/Échange, 1, 212-219. https://doi.org/mw84

Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. New York: Guilford.

Samnøy, S., Jenssen, E. S., Thurston, M., Wold, B., & Tjomsland, H. E. (2022). Enhancing Teachers’ Emotional Awareness Through Continuing Professional Development: Mission Possible? Scandinavian Journal of Educational Research, 67(6), 886–899. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2114539 DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2114539

Sánchez, L., & García, E. (2020). Estudio de caso sobre el desarrollo de competencias emocionales y la construcción de la identidad personal en un centro de Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 31(4), 403-412. https://doi.org/mw85 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.65396

Secco, A. (2021). Del liderazgo al neuroliderazgo en las organizaciones; el análisis de los mecanismos intelectuales y emocionales vinculados a la gestión de las organizaciones. Universidad Nacional de San Martín. https://shorturl.at/uwd5F

Torres-Rojas, I.S., Gutiérrez–García, R.A., Cudris-Torres, L., Manjarres-Hernández, M.T., & Acuña-Bravo, W. (2020). Importance, need and presence of emotional competences in the formation of licenses in Colombia. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(3), 296-303. https://www.researchgate.net/publication/343049916

Toro, J.M. (2011). Educar con co-razón: latidos para una escuela emocionante y creativa. Oroval. Revista del CEP Valle de La Orotava, 16, 26-33. http://hdl.handle.net/11162/196177

Toro, J.M. (2017). Educar con co‐razón. Desclée de Brouwer.

Trabajo, M., & Cuenca, J. M. (2017). La educación patrimonial para la adquisición de competencias emocionales y territoriales del alumnado de enseñanza secundaria. Pulso. Revista de Educación, (40), 159-174. https://doi.org/mw86 DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5118

Trujillo, M. M., & Rivas, L. A. (2005). Orígenes, evolución y modelos de inteligencia emocional. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 15(25), 9-24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81802502

Turner, J., & Stets, J. (2006). The Sociology of Emotions. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819612

Urosa, B. (2021). Competencias emocionales de los docentes y estrategias neurodidácticas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Miscelánea Comillas, 79(154), 271-305. https://doi.org/10.14422/mis.v79.i154.y2021.009 DOI: https://doi.org/10.14422/mis.v79.i154.y2021.009

Valdés, V., & Gutiérrez, P. (2018). Las urgencias pedagógicas en la sociedad del aprendizaje y el conocimiento. Un estudio para la reflexión sobre la calidad en el nuevo modelo educativo. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 8, 1-28. https://doi.org/mw88 DOI: https://doi.org/10.17583/remie.2018.3199