DESERCIÓN DOCENTE EN CHILE: FACTORES, CONSECUENCIAS Y POLÍTICAS PÚBLICAS

Main Article Content

Tavita Andrea Barriga Silva
Diego Eduardo Canales Osorio
José Martín Lagos Contreras

Abstract

The global teacher attrition crisis has been on the rise, with Chile being among the countries with the highest teacher attrition rates. Despite this, research and reflection on this topic has been limited, so it is crucial to reconsider the gradual decline in the prestige of the teaching profession and examine the reasons that lead teachers to resign. The purpose of this essay is to analyze the factors and consequences of teacher desertion in Chile and how public policies have tried to minimize dropout in educational institutions, given that the loss of a teacher has irreparable consequences in the educational, social, and economic spheres. Teachers are central to the education system, but there is little attention paid to their challenges compared to students. It is crucial to understand how education policies have affected the teaching profession in order to develop strategies that promote their professionalization and autonomy. It is necessary to change the perception of beginning teachers as agents of change and address classroom abandonment from retention policies.

Article Details

How to Cite
Barriga Silva, T. A., Canales Osorio, D. E., & Lagos Contreras, J. M. (2025). DESERCIÓN DOCENTE EN CHILE: FACTORES, CONSECUENCIAS Y POLÍTICAS PÚBLICAS. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.22320/reined.v7i1.6941
Section
Reflexiones Pedagógicas
Author Biographies

Tavita Andrea Barriga Silva, Universidad del Bío-Bío

Facultad de Educación y Humanidades, Chile

Diego Eduardo Canales Osorio, Universidad del Bío-Bío

Facultad de Educación y Humanidades, Chile

José Martín Lagos Contreras, Universidad del Bío-Bío

Facultad de Educación y Humanidades, Chile

References

Ávalos, B., & Valenzuela, J.P. (2016). Education for All and Attrition/Retention of New Teachers: A trajectory study in Chile. International Journal of Educational Development, 49, 279-290. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/141592 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.03.012

Benjamin Dreer (2024) Teachers’ well-being and job satisfaction: the important role of positive emotions in the workplace. Educational Studies, 50(1), 61-77, doi: 10.1080/03055698.2021.1940872 DOI: https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1940872

Cacho León, S., Jaramillo Vera, C.A., Muñoz González, D.D.J., Negrete Muñoz, A.I., Soriano Díaz, C.A., Villalpando León, D.M., Mondelo Villaseñor, M.B., & Mondelo Villaseñor, M.M. (2022). Deserción docente antes y durante la pandemia. Jóvenes en la Ciencia, 16, 1–10. www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3749

Carrasco, D., Manzi, J., & Treviño, E. (2018). Trayectorias laborales de los docentes: ¿dónde, cuándo y bajo qué condiciones dejan su primer trabajo? Temas de la Agenda Pública, 13(105), 1-20. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/45735

Cervantes Holguín, E. (2019). Vocación frustrada: aproximaciones a la deserción docente en México. Convergencias. Revista de Educación, 2(3). www.revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/convergencias/article/view/1768

Chiavenato, I. (2000). Administración de recursos humanos. McGraw Hill.

Delgado, P. (2019). Crisis en la docencia: ¿por qué los profesores están abandonando las aulas? Instituto para el Futuro de la Educación. www.observatorio.tec.mx/edu-news/crisis-docencia/

Díaz Sacco, A., López González, D., Salas Aguayo, M., & Carrasco Ogaz, D. (2021). Movilidad de profesores chilenos. Influencia de variables demográficas, características del establecimiento escolar y condiciones laborales. Perfiles educativos, 43(172), 42-59.. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.172.59514 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.172.59514

Elacqua, G., Hincapié, D., Vegas, E., Alfonso, M., Montalva, V., & Paredes, D. (2018), Profesión: profesor en América Latina. ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? BID. Washington, DC. DOI: https://doi.org/10.18235/0001172

Elacqua, G., Soares, S., Marotta, L., Martínez, M., Montalva, V., Westh Olsen, A., & Méndez, C. (2020). El problema de la escasez de docentes en Latinoamérica y las políticas para enfrentarlo. BID. Washington, DC.

Elige Educar (2019). Análisis y proyección de la dotación docente en Chile. Estudio Elige Educar. Santiago, Chile. https://eligeeducar.cl/content/uploads/2020/11/resumen-ejecutivo-anaxxlisis-y-proyeccioxxn-dotacioxxn-docente-en-chile-ee2019.pdf

Gaete Silva, A., Castro Navarrete, M., Pino Conejeros, F., & Mansilla Devia, D. (2017). Abandono de la profesión docente en Chile: Motivos para irse del aula y condiciones para volver. Estudios pedagógicos, 43(1), 123-138. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100008

González-Escobar, M. (2018) la deserción a la luz de las políticas públicas de Chile. Revista Entramados-Educación y Sociedad, 5(5), 91-96 https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/3059/3151

González-Escobar, M., Silva-Peña, I., Gandarillas, A. P., & Kelchtermans, G. (2020). Abandono docente en América Latina: Revisión de la literatura. Cadernos De Pesquisa, 50(176), 592–604. https://doi.org/10.1590/198053146706 DOI: https://doi.org/10.1590/198053146706

Ley N° 20.845. Diario Oficial de la República de Chile, 08 de junio de 2015. Santiago, Chile. https://bcn.cl/2f8t4

Ley N° 20.903. Diario Oficial de la República de Chile, 01 de abril de 2016. Santiago, Chile. https://bcn.cl/2f72c

Ley N° 21.040. Diario Oficial de la República de Chile, 24 de noviembre de 2017. Santiago, Chile. https://bcn.cl/2f72w

Mérida-López, S., & Extremera, N. (2020). Cuando la falta de compromiso ocupacional del profesorado novel no es suficiente para explicar la intención de abandono: ¡la inteligencia emocional importa! Revista de psicodidáctica, 25(1), 52-58. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.05.001

Mérida-López, S., Quintana-Orts, C., Hintsa, T. y Extremera, N. (2022). Inteligencia emocional y apoyo social del profesorado: explorando cómo los recursos personales y sociales se asocian con la satisfacción laboral y con las intenciones de abandono docente. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 168-175. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.02.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.02.001

Observatorio de Formación Docente, CIAE U. de Chile (2018) Evolución de la oferta de formación docente en carreras de Pedagogía en Educación Media. https://www.ciae.uchile.cl/download.php?file=noticias/Informe_OFD_5.pdf

Orrego-Tapia, V. (2023). Rotación y deserción docente en Chile: ¿Por qué es importante y cómo prevenirla y/o mitigarla? Revista de estudios y experiencias en educación, 22(50), 267-281. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1395 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.v22i50.1395

Rubio González, J., Andrade Daigre, P., Fravega Araneda, G., Macalusso Salgado, S., & Soto Sandoval, A. (2019). Factores psico-socio-ambientales asociados al estrés laboral en profesores chilenos del ámbito rural y urbano. Propósitos y Representaciones, 7(3), 300-311. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.358 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.358

Sacco, A. D. y Poblete, G. Z. (2023). Un estudio sobre las motivaciones para dejar la profesión docente en Chile. Educação & Sociedade, 44. https://doi.org/10.1590/ES.259709 DOI: https://doi.org/10.1590/es.259709

Silva-Peña, I., Kelchtermans, G., Valenzuela, J., Precht, A., Muñoz, C., & González-García, G. (2019). Alfabetización micropolítica: un desafío para la formación inicial docente. Educação & Sociedade, 40. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019190331 DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019190331

Valenzuela, J. P., López, I., & Sevilla, A. (2021). La movilidad de los nuevos profesores chilenos en la última década: aprendizajes para mejores políticas públicas. Centro de Investigación Avanzada en Educación, Santiago, Chile. https://www.ciae.uchile.cl/download.php?file=2015docentes/Movilidad_Valenzuela%20y%20Sevilla.pdf

Vicente de Vera, M.I. & Gabari, M.I. (2019). Liderazgo Pedagógico en Educación Secundaria: Aportaciones desde la Evaluación de Burnout-Resiliencia en Docentes. International Journal of Educational Leadership and Management, 7(1), 104-134. doi: 10.17583/ijelm.2018.3519

Venegas Traverso, C. (2021). Pensamiento del profesorado chileno acerca de la carrera docente: evidencias 2011-2019. Calidad en la educación, (55), 238-274. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n55.1010 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n55.1010

Wang, H., & Hall, N. C. (2021). Exploring relations between teacher emotions, coping strategies, and intentions to quit: A longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 86, 64–77. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2021.03.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2021.03.005

Zamora Poblete, G. M., Meza Pardo, M., & Cox Vial, P. (2018). Profesores principiantes de educación secundaria en Chile. Pese a las dificultades, ¿qué los hace permanecer como docentes? Perfiles educativos, 40(160), 29-46. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000200029&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.160.58607