Contributions of the inverted classroom methodology in the teaching-learning process of bioclimatic architecture
DOI:
https://doi.org/10.22320/07190700.2023.13.01.08Keywords:
bioclimatic architecture, education, inverted classroom, projects, vernacular architecture, sustainable architectureAbstract
Education has changed thanks to technology. Therefore, more than sharing knowledge, the aim is to promote creativity through tools and methods. This paper aims at analyzing the suitability of the inverted classroom in the teaching-learning process of bioclimatic architecture in the context of a pandemic or traditional classroom teaching. The methodology has a qualitative approach, a non-experimental design, and an exploratory study. The results confirm that the students deduced the theoretical knowledge and competencies they would have received in a linear way in the traditional classroom. In conclusion, it is suggested that the difference between this teaching practice and a traditional one was in making the theoretical derive from the practical, activating a didactic transposition process that not only simplified knowledge but was based on generating transversalities from the variables involved in the learning process.
Downloads
References
AGUILERA-RUIZ, C., MANZANO-LEÓN, A., MARTÍNEZ-MORENO, I., LOZANO-SEGURA, M. DEL C. & YANICELLI, C. C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261-266. Recuperado de: https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1055/931
ALBARELLO, F. (2016). El ecosistema digital de los jóvenes universitarios. En: J.C. Durand, Á. V. Corengia, F. T. Daura (directores) & M. S. Urrutia (Coordinadora). Aprender a enseñar: el desafío de la formación docente inicial y continua. Actas de las VII Jornadas Académicas de la Escuela de Educación de la Universidad Austral, Valdivia, Chile. Recuperado de: https://www.teseopress.com/formaciondocente
ALMONTE, S., CADIMA, P., YANNAS, S., DE HERDE, A., RIEMER, H., CANGELLI, E., LÓPEZ DE ASIAIN, M. & HORVATH, S. (2012). Educate! Sustainable environmental design in architectural education and practice. [Artículo]. PLEA2012 - 28th Conference, Opportunities, Limits & Needs Towards an environmentally responsible architecture., Lima, Perú. Recuperado de: https://plea-arch.org/ARCHIVE/websites/2012/files/T09-20120129-0022.pdf
BERENGUER, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. En: M. Tortosa, S. Grau & J. Álvarez (Ed.), XIV Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares. Alicante, España, 1466-1480. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/57093
CAMPO BAEZA, A. (2018). Quiero ser arquitecto. Para los que sueñan y luego quieren construir esos sueños. Diseño editorial. España. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/148670238.pdf
CORNELIS-JANSSEN, C. H. (2020). El aula invertida en tiempos del COVID-19. Educación química, 31(5), 173-178. DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.5.77288
DAURA, F. & BARNEY, M. C. (2016). El desafie de enseñar a la generacion net En: J. C. Durand, Á. V. Corengia, F. T. Daura (Directores) & M. S. Urrutia (Coordinadora) (2016) Aprender a enseñar: el desafío de la formación docente inicial y continua. Actas de las VII Jornadas Académicas de la Escuela de Educación de la Universidad Austral, Valdivia, Chile. Recuperado de: https://www.teseopress.com/formaciondocente
GIVONI, B. (1969). Man, climate, and architecture. Elsevier.
GODINO, J. D. (2013). Indicadores de la idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, (11), 111-132. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/14720
GODINO, J. D., GIACOMENE, B., BATANERO, C. & FONT, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matemáticas. Bolema, Rio Claro, 31(57), 90-113. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05
GONZÁLEZ-SANMARTÍN, V. A. & YANACALLO-PILCO, W. V. (2020). Aprender haciendo: Aplicación de la metodología por ambientes de aprendizaje. Polo del Conocimiento, 5(7), 188-2008. Recuperado de: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1503
JANSSEN, C. H. C. (2020). El aula invertida en tiempos del COVID-19. Educación Química, 31(5), 173-178. DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.5.77288
LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J. C. & PÉREZ-ONES, I. (2022). Docencia universitaria y transposición didáctica. Estudio de percepción. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (16), 24-34. DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.16.01
NEILA-GONZÁLEZ, J. & BEDOYA-FRUTOS, C. (1997). Técnicas arquitectónicas y constructivas de acondicionamiento ambiental. Munilla-Lería.
OLGYAY, V. (1963). Design with Climate Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism. University Press.
PERILLA GRANADOS, J. S. (2018). Las nuevas generaciones como un reto para la educación actual. Universidad Sergio Arboleda. Bogotá, Colombia. Recuperado de: https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1222/Nuevas%20generaciones.pdf?sequence=5
PHILOKYPROU, M. (2011). Teaching vernacular architecture and rehabilitation in relation to bioclimatic design elements. In Architecture & Sustainable Development (vol. 1): 27th International Conference on Passive and Low Energy Architecture (Vol. 1, p. 89). Presses univ. de Louvain.
RESTREPO BOTERO, C. (2013). Inclusión de la dimensión bioclimática en la enseñanza de la arquitectura en un marco sostenible. Caso de estudio programa de arquitectura de la Universidad Católica de manizales: Integración de los temás bioclimáticos y energético ambientales en un marco sostenible en la totalidad del currículo académico [Tesis de maestría. Universidad Internacional de Andalucía]. Recuperado de: https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/2510/0450_Restrepo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
SALDARRIAGA, A. (1996). Aprender arquitectura. Manual de supervivencia.. Editorial Corona.
SORIANO-HERNÁNDEZ, E. & AGUILAR-ESPINOSA, M. G. (2018). Nuevas generaciones, cambio de estrategias de aprendizaje. Jóvenes en la Ciencia Revista de divulgación Científica, 4(1), 1983-1987. Recuperado de: https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/2916
UNESCO. (2019). Marco de aplicación de la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) después de 2019. Conferencia General, 40th, [1185]. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370215_spa 08/05/2021
VIDAL-LEDO, M. J., MARTÍNEZ-HERNÁNDEZ, G., NOLLA-CAO, N. & VIALART-VIDAL, M. N. (2015). Entornos personales de Aprendizaje. Educación Médica Superior. 29(4). Recuperado de: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/726/314
WILLINER, B. (2021). La clase invertida a través de tareas: Una experiencia durante el periodo de aislamiento por COVID-19 en carreras de ingeniería. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 48-55. DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.28.e6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alejandro Guerrero-Torrenegra, María Verónica Machado-Penso, Jorge Alberto Aldea-Lopez, Nelsy Dufay Londoño-Bermúdez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The content of articles which are published in each edition of Habitat Sustentable, is the exclusive responsibility of the author(s) and does not necessarily represent the thinking or compromise the opinion of University of the Bio-Bio.
The author(s) conserve their copyright and guarantee to the journal, the right of first publication of their work. This will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License CC BY-SA, which allows others to share-copy, transform or create new materials from this work for non-commercial purposes, as long as they recognize authorship and the first publication in this journal, and its new creations are under a license with the same terms.