Design and evaluation of Significative Instrumental Mediators
Main Article Content
Abstract
A methodological proposal for teaching and learning inspired on concept of mediated learning is presented, based on Vigostky and Feuerstein principles. This proposal rescues the concept of instrumental mediator, giving it a new perspective, which usage focuses on the intervention of written and / or graphed texts to generate meaningful learning that contains the basic principles of a mediated learning according to Feuerstein. A procedure with examples for its application with students, as well as procedures on how to evaluate it through a rubric are presented. This proposal can be developed in any field of formal or semi-formal education, although most of the work has been done with high school and university students.
Article Details
How to Cite
Ossa Cornejo, C. (2019). Design and evaluation of Significative Instrumental Mediators. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 2(1), 145–157. https://doi.org/10.22320/reined.v2i1.3871
Section
Experiencias Pedagógicas
References
Alsina Masmitjà, J. (Ed). (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Barcelona: ICE y Ediciones OCTAEDRO, S.L. Disponible en: www.ub.edu/ice/sites/default/files/docs/qdu/26cuaderno.pdf
Arancibia, V., Herrera, P. & Strasser, K. (2009). Manual de psicología educacional. Santiago: Edic. Universidad Católica de Chile
Bailey, F. & Pransky, K. (2010). Investigating the classroom discourse of mediation in a Feuerstein instrumental enrichment programme. Classroom discourse, 1(2), 121-141. Doi: https://doi.org/10.1080/19463014.2010.514111
Bixio, Cecilia. (2000). Las estrategias didácticas y el proceso de mediación. Enseñar a aprender, Capítulo 2. Rosario, Santa Fe: Homo Sapiens Ediciones
Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior. ¿Uso o abuso? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 265-280. En: www.redalyc.org/pdf/567/56741181017.pdf
Del Rio, P. (1992). La integración de la representación audiovisual en la reforma educativa. Comunicación, lenguaje y educación, 14, 29-47
Fernyhough, C. (2008). Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialogue, and the development of social understanding. Developmental Review, 28(2),225-262. Doi: https://doi.org/10.1016/j.dr.2007.03.001.
Folegotto, I. & Tambornino, R. (1999). Situaciones didácticas mediadas por la tecnología. En: UNED, X Congreso Internacional Tecnología y Educación a distancia. Memorias, Tomo I. (pp. 210-218). Edit. EUNED: Costa Rica
Guitart, M. (2011). Del “Aprendizaje Basado En Problemas” (ABP) al “Aprendizaje Basado En La Acción” (ABA). Claves para su complementariedad e implementación. Revista de Docencia Universitaria, 9(1), 91-107
Kafka, F. (1912). La Metamorfosis. Edición digital. Fundación El Libro Total. En: http://www.ellibrototal.com/ltotal/?t=1&d=2569,2709,1,1,2569
Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V.& Miller, S. (Eds.). (2003). Vygotsky's Educational Theory in Cultural Context (Learning in Doing: Social, Cognitive and Computational Perspectives). Cambridge: Cambridge University Press. Doi:10.1017/CBO9780511840975
Lucci, M.A. (2006). La propuesta de Vygotsky: La psicología sociohistórica. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(2). Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev102COL2.pdf
Mejía, D. (2012). Los videojuegos como mediación instrumental y sus elementos potencialmente educativos para el desarrollo de temáticas relacionadas con el Pensamiento Espacial. Revista E-Innova BUCM, 27. Recuperado de: https://biblioteca.ucm.es/revcul/e-learning-innova/27/art1256.pdf
Ossa, C. & Aedo, J. (2014). Enfoques de aprendizaje, autodeterminación, y estrategias metacognitivas en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Ciencias Psicológicas, VIII(1), 79-88.
Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. Oxford: University Press.
Arancibia, V., Herrera, P. & Strasser, K. (2009). Manual de psicología educacional. Santiago: Edic. Universidad Católica de Chile
Bailey, F. & Pransky, K. (2010). Investigating the classroom discourse of mediation in a Feuerstein instrumental enrichment programme. Classroom discourse, 1(2), 121-141. Doi: https://doi.org/10.1080/19463014.2010.514111
Bixio, Cecilia. (2000). Las estrategias didácticas y el proceso de mediación. Enseñar a aprender, Capítulo 2. Rosario, Santa Fe: Homo Sapiens Ediciones
Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior. ¿Uso o abuso? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 265-280. En: www.redalyc.org/pdf/567/56741181017.pdf
Del Rio, P. (1992). La integración de la representación audiovisual en la reforma educativa. Comunicación, lenguaje y educación, 14, 29-47
Fernyhough, C. (2008). Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialogue, and the development of social understanding. Developmental Review, 28(2),225-262. Doi: https://doi.org/10.1016/j.dr.2007.03.001.
Folegotto, I. & Tambornino, R. (1999). Situaciones didácticas mediadas por la tecnología. En: UNED, X Congreso Internacional Tecnología y Educación a distancia. Memorias, Tomo I. (pp. 210-218). Edit. EUNED: Costa Rica
Guitart, M. (2011). Del “Aprendizaje Basado En Problemas” (ABP) al “Aprendizaje Basado En La Acción” (ABA). Claves para su complementariedad e implementación. Revista de Docencia Universitaria, 9(1), 91-107
Kafka, F. (1912). La Metamorfosis. Edición digital. Fundación El Libro Total. En: http://www.ellibrototal.com/ltotal/?t=1&d=2569,2709,1,1,2569
Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V.& Miller, S. (Eds.). (2003). Vygotsky's Educational Theory in Cultural Context (Learning in Doing: Social, Cognitive and Computational Perspectives). Cambridge: Cambridge University Press. Doi:10.1017/CBO9780511840975
Lucci, M.A. (2006). La propuesta de Vygotsky: La psicología sociohistórica. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(2). Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev102COL2.pdf
Mejía, D. (2012). Los videojuegos como mediación instrumental y sus elementos potencialmente educativos para el desarrollo de temáticas relacionadas con el Pensamiento Espacial. Revista E-Innova BUCM, 27. Recuperado de: https://biblioteca.ucm.es/revcul/e-learning-innova/27/art1256.pdf
Ossa, C. & Aedo, J. (2014). Enfoques de aprendizaje, autodeterminación, y estrategias metacognitivas en estudiantes de pedagogía de una universidad chilena. Ciencias Psicológicas, VIII(1), 79-88.
Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. Oxford: University Press.