Another look at the educational action: Between seduction, conversion, subversion, and perversion
Main Article Content
Abstract
This essay, derived from some research and previous educational experiences, states that an authentic praxeological education has to seduce the apprentice subject until turning him into everything he could potentially become (someone else), and for this he has to subvert his convictions, beliefs and prejudices, as well as their context; all of the above means that the educational action has something of a perversion, above all because it goes beyond the cognitive, being able to disturb the affective and passionate aspects. And all this under the assumption that the education we want to promote is the interactive and dialectical process of socialization and autonomy of the subjects, -from a reflective, creative, critical, and responsible work on their practices, adapted to the individual traits of each one. and the sociocultural contexts in which they work-, which aims to update the potential of each one in their intrapersonal, interpersonal, and social dimensions, while contributing to the selfmanagement development of the communities where they interact.
Article Details
References
Altarejos, E. (1991). La practicidad del saber educativo, en Filosofía de la Educación Hoy. Dykinson.
Amar Rodríguez, V. (2020). Ideas sobre la pedagogía de la seducción en el profesorado universitario, Revista Educación, 44(2), 426-440. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39535
Baudrillard, J. (1981). De la seducción. Cáthedra.
De Santiago, F., Lin Ku, A., & García, M. (2019). Erotismo y perversión: un diálogo entre psicoanálisis y filosofía. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 14(1),1-16. https://scielo.conicyt.cl/pdf/limite/v14/0718-1361-limite-14-1.pdf
Derrida, J. (2002). La universidad sin condición. Trotta.
Désy, J. (1999). “Le contact d'âme à âme”, En Gauthier, C. y Jeffrey, D. (dir). Enseigner et séduire. (pp. 205-211). PUL.
Doménech, F. (2013). Teacher psychological needs, locus of control and engagement. The Spanish Journal of Psychology 16(1), 1-13. https://doi.org/10.1017/sjp.2013.51
García, J. (2003). Dar (la) palabra. Deseo, don y ética en educación social. Gedisa.
Garzón, J.C. (2019). “Aspectos críticos en la formación de maestros a través de la sistematización de experiencias”. En Rico, A.et al. La sistematización de experiencias. Universidad Santo Tomás.
Freire, P. (1978). “Paulo Freire: La educación es siempre un quehacer político". Entrevista realizada por Karmentxu Marín, Diario El País (20 de mayo). https://elpais.com/diario/1978/05/20/sociedad/264463223_850215.html
Foucault, M. (2001). La hermenéutica del sujeto. FCE.
Gauthier, C. y Jeffrey, D. (1999). Enseigner et séduire. PUL.
Gramsci, A. (1970). Introducción a la filosofía de la praxis. Península.
Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Siruela.
Hume, D. (2014). Investigación sobre los principios de la moral. Alianza.
Jover, G. (1991). Relación educativa y relaciones humanas. Herder.
Juliao, C. G. (2014). Una pedagogía praxeológica. Uniminuto.
Juliao, C.G. (2014a). “Fundamentos de una pedagogía social crítica para la Colombia actual” en Pedagogía praxeológica y social: hacia otra educación. Uniminuto.
Juliao, C.G. (2015). Siempre a un paso de ser profundamente humano. Momentos de lucidez existencial. Uniminuto.
Mèlich, J.C. (1994). Del extraño al cómplice, La educación en la vida cotidiana. Anthropos.
Minaudo, J. (2012). La perversión, concepto y actualidad. Actas IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología (pp. 529-531). Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-072/850
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Unesco.
Onfray, M. (2005). Antimanual de filosofía. Edaf Ensayo.
Parra, C.F. (1998). Naturaleza de la acción educativa. Educación y educadores 2. Universidad de la Sabana. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/457
Perrenoud, P. (1999). Enseigner: agir dans l’urgence, decider dans l’incertitude. Savoirs et compétences dans un métier complexe. ESF.
Poirier, P.A. & Jeffrey, D. (1999). La séduction comme conjuration. En Gauthier, C. y Jeffrey, D. (dir). Enseigner et séduire (pp. 105-121) PUL.
Restrepo, C. (2014). “La función de la educación (A diez años de la muerte de Jacques Derrida)” En Agenda Cultural. Universidad de Antioquia.
https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/almamater/article/download/19774/16780
Rodríguez, E. (2017). La estandarización en el currículo educativo: la punta del iceberg de la homogeneización. Alteridad. Revista de Educación, 12(2), 248-258. https://www.redalyc.org/journal/4677/467751871010/html/ DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.10
Santos, A. (2017). Psicoanálisis y crítica de la educación. La educación (im)posible o sobre la intervención de un nuevo significante. Editorial Universidad de Almería.
Schérer, R. (1983). La pedagogía pervertida. Laertes.
Schön, D.A. (2008). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en los profesores. Paidós.
Tadeu Da Silva, T. (1997). El proyecto educacional moderno: ¿identidad terminal?, en Alfredo Veiga Neto (ed.), Critica Pos-estructuralista y educación (pp. 273-283). Laertes.
Turón, M. (2002). Narrar cómo va la Vida, mejor que saber qué es la Vida. A parte Rei. Revista de filosofía 20:1-2 http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/angeles.pdf