LEADERSHIP RESEARCH AGENDAS IN EDUCATION: AN OVERVIEW FROM THE RESEARCH PUBLISHED IN DIFFERENT JOURNALS
Main Article Content
Abstract
For this study we used the idea of research agenda proposed by Llinares (2008): "set of research in a given field formed by a specific problem, even if approached from different theoretical references and which may determine more specific levels of attention" (p.8). The study analyzes the research agendas related to leadership in education, focusing on the research topic, methods and research questions. The purpose of this article is to answer the following research question: what are the areas of greatest interest to be researched in the area of educational leadership? From a mixed approach, a corpus of 201 article abstracts is analyzed, from three specialized journals (two in English and one in Spanish), published between 2015-2022 that were retrieved from the Web of Science, Scopus and Scielo databases. The results establish seven research agendas: professional learning community, teacher leadership, distributed leadership, pedagogical leadership, school/managerial leadership, leadership and educational management, and leadership and gender, with school/managerial leadership being the most frequent.
Article Details
References
Bolívar-Botía, A. (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281023476005
Bolívar, A. (2015). Construir localmente la capacidad de mejora: Liderazgo pedagógico y Comunidad Profesional. XIII congreso nacional de investigación educativa, 1-22. https://www.ugr.es/~abolivar/Publicaciones_files/Reciente%202.pdf
Bolívar, A. (2015). Evaluar el Liderazgo Pedagógico de la Dirección Escolar. Revisión de Enfoques e Instrumentos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2), 15-39. DOI: 10.15366/riee2015.8.2.001
Bolívar, A. (2015). Un liderazgo pedagógico en una comunidad que aprende. Padres y maestros, 361, 23-27. DOI: 10.14422/pym.i361.y2015.004 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i361.y2015.004
Bolívar, M. (2013). Comunidades profesionales de aprendizaje Instrumentos de diagnóstico y evaluación. Revista Paraguaya de Educación, 1(3), 59-72. DOI: 10.35362/rie621893 DOI: https://doi.org/10.35362/rie621893
Carrasco, A. y Barraza, D. (2020). La confianza y el cuidado en el liderazgo escolar de directoras chilenas. Calidad en la educación, 53, 364-391. DOI: 10.31619/caledu.n53.830 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n53.830
Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. DOI: 10.20511/pyr2016.v4n2.123 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. España: Morata.
Freire, S. y Miranda, A. (2014). El rol del director en la escuela: el liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. Perú: Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE).
Hernández, R. Fernández, C. y Batista, L. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Krichesky, G. y Murillo, F. (2011). Las comunidades profesionales de aprendizaje una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 66-83. DOI: 10.15366/reice2011.9.1.004 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2011.9.1.004
Leiva-Guerrero, M. y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la educación, 51, 225-251. DOI: 10.31619/caledu.n51.635 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n51.635
Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España: una aproximación desde "ISI-web of knowledge" y ERIH. Investigación en educación matemática, 25-54. https://core.ac.uk/download/pdf/16361018.pdf
Maureira, O. Garay, S. Ahumada, L. y Ascencio, C. (2019). Perspectivas de diagnóstico sobre la distribución del liderazgo en organizaciones escolares: un análisis en dos dimensiones clave. Calidad en la educación, 51, 164-191. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/7268127 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n51.681
Maya, E. Aldana, J. y Isea, J. (2019). Liderazgo Directivo y Educación de Calidad. CIENCIAMATRIA, 5(9), 114-129. DOI: 10.35381/cm.v5i9.102 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102
Medina, A. y Gómez, R. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 53(1), 91-113. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333329700007 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.127
Mendoza, D. Cejas, M. Navarro, M. Flores, E. y Castillo, K. (2021). La eficacia pedagógica en la cultura organizativa escolar y la comunidad profesional de aprendizaje. Uniciencia, 35(2), 1-18. DOI: 10.15359/ru.35-2.11 DOI: https://doi.org/10.15359/ru.35-2.11
Mora-Olate, M. Sanhueza, S. y Friz, M. (2021). Educación e inmigración en web of science: descripción de una agenda de investigación. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 72, 75-80. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n72/1992-8238-vrcm-72-75.pdf
Rodríguez-Molina, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 14(2), 253-267. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83421404003 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.1
Ruiz, J. Huaita, D. Vásquez, M. y Holguin-Álvarez, J. (2022). Percepción del liderazgo distribuido en la educación peruana. Revista Venezolana de Gerencia, 27, 248-265. DOI: 10.52080/rvgluz.27.7.17 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.17