"Fantastico" an instrument to measure healthy lifestyle of adolescents in Bulnes's district
Main Article Content
Abstract
Evaluating the lifestyle is a complex task due to the multiple dimensions involved in this process and what its direct measurement implies. This is why the Fantastico instrument has been created, which allows adolescents to quickly and objectively identify their lifestyle, thus helping them to become aware of it and to guide improvement strategies more effectively. The problems that we want to address are about the lifestyle of adolescents in the most vulnerable communes, the awareness of the ways through they take care of themselves, and opportunities to make adolescents aware of their level of healthy habits. Considering the previous points, this study aims to categorize, through the instrument used, the healthy typical style of adolescents in their second year of secondary level, in a Municipal High School in Bulnes. The Fantastico questionnaire was applied to a total of 20 students through which 10 dimensions related to lifestyle were evaluated. The results generally show that 45% of the students fall into the category “somewhat low, could improve”. “Physical activity” was dimension with the lowest average and “personality type and school satisfaction”, in which the highest averages were obtained. Based on these results, the need to carry out a timely and intersectoral intervention that includes the strengthening of protective factors and overcoming the risk factors of adolescents can be highlighted.
Article Details
References
Alba, L. (2009). Salud de la adolescencia en Colombia: bases para una medicina de prevención. Universitas Médica, 51(1), 29-42. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed51-1.sacb
Balaguer, I. (2002). Estilos de vida en la adolescencia. Valencia: Promolibro
Breinbauer, C. y Maddaleno, M. (2006). Jóvenes: opciones y cambios: promoción de conductas saludables en los adolescentes. Publicación Científica y Técnica, 594. Washington DC: OPS.
Breinbauer, C. y Maddaleno, M. (2008). Jóvenes: opciones y cambios. Elementos para la toma de decisiones. Una guía para la formulación de políticas dirigidas a promover modos de vida saludables en adolescentes y jóvenes. Washington DC: OPS.
Cancino, J., Urzua, R. y Ulloa, D. (2009) Estilos de vida y niveles de actividad física de los alumnos de kinesiología de la Universidad de las Américas (Chile) durante el primer semestre del año. 2008. Kronos, 3(16), 39-44.
Córdoba, D., Carmona, M., Terán, O. y Márquez, O. (2013). Relación del estilo de vida y estado de nutrición en estudiantes universitarios: estudio descriptivo de corte transversal. Medware, 13(11). DOI: https://doi.org/10.5867/medwave.2013.11.5864
Durán, A., Castillo, A. y Vio, F. (2009). Diferencias en la calidad de vida de estudiantes universitarios de diferente año de ingreso del campus Antumapu. Revista chilena de nutrición, 36(3), 200-209. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-75182009000300002
Ferrel-Ortega, F. R., Ortiz-Gonzales, A. L., Forero-Ortega, L. P., Herrera-Ospino, M. I., y Peña-Serrano, Y. P. (2014). Estilos de vida y factores sociodemográficos asociados en adolescentes escolarizados del distrito de Santa Marta, Colombia. Duazary, 11(2), 105 – 114. DOI: https://doi.org/10.21676/2389783X.817
Fonseca, M.E., Maldonado, A., Pardo, L. y Soto, M.F. (2007). Adolescencia, estilos de vida y promoción de hábitos saludables en el ámbito escolar. Umbral Científico, 11, 44-57.
Franco, A. (2009). Tendencias y teorías en salud pública. Revista de la Facultad Nacional de Salud Pública, 24(2), 119-130.
García, M. y Suárez, M. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Revista Cubana Salud Pública, 39(2), 253-267.
Guerrero, L. y León, A. (2010). Estilo de vida y salud. Educere, 14(48), 13-19. DOI: https://doi.org/10.4034/RBCS/2010.14.04.02
Hidalgo, M.I. y Güemes, M. (2011) Nutrición del preescolar, escolar y adolescente. Pediatría Integral, XV(4), 351-68.
Maya L. (2001) Los estilos de vida saludables: componente de la calidad de vida. Costa Rica: Funlibre.
Páramo, M. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29, 85-95. 10.4067/S0718-48082011000100009. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48082011000100009
Pender, N. J., Murdaugh, C. L. y Parsons, M. A. (2005). Health promotion in nursing practice (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Organización Mundial de la Salud (1998). Glosario de Promoción de Salud, WHO/HPR/HEP/98.1, 1998
Rodríguez-Moctezuma, R., López-Carmona, J.M., Munguia, C, Hernández-Santiago, J.L. y Bermúdez-Martínez, M. (2003) Validez y consistencia del cuestionario FANTASTIC para medir estilo de vida en diabéticos. Revista Médica, 45(4), 259-264
Seignon, C. (2008) Estilos de vida y nutrición en universitarios de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Puebla: México.
Tempesti, C., Alfaro, S. y Capellen, L.(2013). Estilos de vida y hábitos alimentarios en adolescentes escolarizados de poblaciones urbanas y rurales. Salta. Actualización en Nutrición, 14(2), 133-40.
Tuesca, M.R., Romero, H.C., Salgado, M.O., Delgado, N.G. y López, J.L. (2008) Calidad de vida relacionada con la salud y determinantes sociodemográficos en adolescentes de Barranquilla (Colombia). Salud Uninorte, 24(1), 53-63.