Social representations of high school students in school coexistence during the COVID-19 pandemic

Main Article Content

Paulina Andrea Pedreros Núñez
Ricardo Andrés Castro Cáceres

Abstract

Social representations allow us to understand the knowledge that is produced in communicative interaction, which takes place in a social context. The covid-19 pandemic and the sanitary measures taken at the school level had an impact on the social relations of students and on school coexistence. Coexistence is one of the key axes for the development of learning in educational communities, to promote democracy, inclusion, participation and peaceful conflict resolution. The objective of this research is to understand the construction of social representations about the school life of high school students from four educational establishments in Concepción. The methodology was developed from a comprehensive interpretative paradigm, with a qualitative approach; Semi-structured group interviews were used as an instrument for preparing information, which were analyzed through the thematic categorical analysis technique, where school coexistence was established as the main theme. For this, Nvivo was used as support software for the analysis carried out. The representations of the students were configured around the subjectivity of identity construction, communication and the norms that regulate the interactions within the school contexts.

Article Details

How to Cite
Pedreros Núñez, P. A., & Castro Cáceres, R. A. (2023). Social representations of high school students in school coexistence during the COVID-19 pandemic. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 5(1), 31–45. https://doi.org/10.22320/reined.v5i1.6234
Section
Investigaciones

References

Aleixo, R., & Engelman, M. (2022). Social representations overrun and tarnished by cyberbullying. Revista Bioética, 30(1), 205-213. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422022301520pt

Ascorra, P., López, V., Carrasco, C., Pizarro, I., Cuadros, O., & Núñez, C. (2018). Significados atribuidos a la convivencia escolar por equipos directivos, docentes y otros profesionales de escuelas chilenas. Psykhe, 27, 1-12. DOI: https://doi.org/10.7764/psykhe.27.1.1214

Avilés, J. (2021). Pandemia y Convivencia Escolar: Incertidumbres y retos. Revista Tópicos Educacionales, 27(01), 01-22. DOI: https://doi.org/10.51359/2448-0215.2021.250402

Berger, P., & Luckmann, T. (1976): La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Castoriadis, C. (1989): La Institución Imaginaria de la Sociedad. Tusquets Editores

Carrasco, C., & Trujillo, A. (2019). Respeto docente y convivencia escolar: Significados y estrategias en escuelas chilenas. Psicoperspectivas, 18(1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1494

Cruz, F., & Maciel, M. (2018). 'Exclude', 'Cursing', 'Crash': Meanings of violence at school according to students from Paraíba. Psicología Escolar e Educacional, 22(2), 291-300. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392018025719

Cuadra, M., Castro, P., Tognetta, L., Pérez, D., Véliz, D., & Menares, N. (2021). Teorías subjetivas de la convivencia escolar: ¿Qué dicen los padres? Psicología Escolar e Educacional, 25, 1-9. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392021221423

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. UNESCO.

Díaz, C. (1992). Métodos y Técnicas de Investigación. Eudema.

Fierro, C., & Carbajal, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486

Gutiérrez, M., & Fernández, L. (2020). Representaciones sociales de docentes sobre la inclusión del estudiantado con discapacidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(1). 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e13.2260 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e13.2260

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Jaramillo, D., Jaramillo, L., & Murcia, N. (2018). Acogida y proximidad: Algunos aportes de Emmanuel Levinas a la Educación. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 1-16. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.31771

Jodelet, D. (1984). La representación social. Fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social II. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.

Koga, V., & Rosso, A. (2021). Structure of social representations of school rules. Praxis Educativa, 16, e2119600. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.16.19600.078

Levinas, E. (2001). Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Pre-textos.

Levinas, E. (2015). Ética e infinito. Machado libros.

López, V., Ramírez, L., Valdés, R., Ascorra, P., & Carrasco, C. (2018). Tensiones y nudos críticos en la implementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile. Calidad en la educación, (48), 96-129. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n48.480

Maric, M. (2018). Estado del arte sobre imaginarios y representaciones sociales en Bolivia. En F. Aliaga, M. Maric y C. Uribe (Ed.). Imaginarios y Representaciones Sociales: Estado de la investigación en Iberoamérica (pp. 21-99). Ediciones USTA DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1pbwvqw.7

Martínez, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006

Mena, M., & Huneeus, M. (2017). Convivencia Escolar para el aprendizaje y buen trato de todos: hacia una mejor comprensión del concepto. Cultura. Educación y Sociedad, 8 (2), 9-20. DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.01

MINEDUC (2019). Política Nacional de Convivencia Escolar. División de Educación General, Ministerio de Educación de Chile.

MINEDUC (2015). Política Nacional de Convivencia Escolar 2015/2018, Ministerio de Educación de Chile.

MINEDUC (2002). Política de participación de padres, madres y apoderados/as en el sistema educativo, Ministerio de educación de Chile.

Mori, D., Herrera, A., & Huaire, E. (2022). Representaciones sociales de la violencia en ambientes pedagógicos. Revista de Filosofía (Venezuela), 39(especial), 680-694.

Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Orrego, J., & Jaramillo, D. (2019). Educación, cuerpo y alteridad. Encuentros cara a cara para la formación del otro. Alteridad, 14(1), 89-97. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.07

Ortega, P., & Romero, E. (2021). El valor de la experiencia del alumno como contenido educativo. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 89-110. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.23615

Segovia, P., Basulto, O., & Zambrano, P. (2018). Imaginarios sociales y representaciones: su aplicación a análisis discursivos en tres ámbitos diferentes. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. (41), 79-102.

Tarkar, P. (2020). Impacto de la Pandemia Covid-19 en el sistema educativo. Revista Internacional de ciencia y tecnología avanzadas, 29(9), 3812-3814

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books