Notion of citizenship: Meanings for public school teachers from Chillán

Main Article Content

Ricardo Mardones Novoa
Héctor Cárcamo Vásquez

Abstract

The citizenship education is understood as an unavoidable task for the Chilean Society since 90´s However, the effective development of the citizenship in the schools has been very incipient for the last years. This research aims to reveal the perceptions and meanings of public schools’ teachers, regarding citizenship. Twelve teachers, from 5th and 6th grade of urban public schools participated in this research study. The approach of this research is social phenomenology. Information was collected through semi-structured interviews with the use of a vertical and horizontal technique of discourse analysis. The findings show that the teachers have a limited notion of the citizenship, linking the citizenship education with the History subject, generating a conception of this type of education, as part of a specific school subject.

Article Details

How to Cite
Mardones Novoa, R., & Cárcamo Vásquez, H. (2020). Notion of citizenship: Meanings for public school teachers from Chillán. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 3(1), 45–60. https://doi.org/10.22320/reined.v3i1.4501
Section
Investigaciones

References

Albalá-Genol, M., Maldonado-Rico, A., Etchezahar, E. y Ungaretti, J. (2019). Ciudadanía y participación sociopolítica del futuro profesorado en Madrid (España). Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(2), 219-239. https://dx.doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.219-239 DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.219-239

Albert, M. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid, España: Editorial McGRAW-HlLL.

Annunziata, R. (2015). Ciudadanía disminuida: la idea de la "construcción de ciudadanía" en los dispositivos participativos contemporáneos. Temas y Debates, 30, 39-57. Recuperado en 08 de septiembre de 2019, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext& pid=S1853-984X2015000200002&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.35305/tyd.v0i30.321

Areste, M. y Lenzi, M. (2006). La escuela media en la encrucijada de la ciudadanía: Un estado del conocimiento y de su investigación. Anuario de investigaciones, 13, 89-98. Recuperado el 12 de junio de 2018, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext& pid=S185116862006000100009&lng=es&tlng=es.

Austin, J. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós

Baeza, M. (2002). De las metodologías cualitativas en investigación científico social. Diseño y uso de instrumentos en la producción de sentido. Concepción, Chile: Editorial de la Universidad de Concepción.

Berger, P. y Luckman, T. (2008). La construcción social de la realidad. Madrid: Editorial Amorrortu.

Cárcamo, H. (2016). El sujeto como categoría de análisis de la ciudadanía. Cinta de Moebio, 56, 231-242. doi: 10.4067/S0717-554X2016000200009 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000200009

Cárcamo, H. (2018). Importancia atribuida al desarrollo de la ciudadanía en la formación Inicial Docente. Estudios Pedagógicos, 34(2), 29-43. doi:10.4067/S0718-07052008000200002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200002

Cerda, A. Egaña, M. Magendzo, A. Santa Cruz, E. y Varas, R. (2004). El complejo camino de la formación ciudadana: Una mirada de las practicas docentes. Santiago, Chile: LOM Ediciones.

Diez, P. (2017). Más sobre la interpretación (II): ideas y creencias. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 37(131), 127-143. Recuperado en 04 de septiembre de 2018, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-57352017000100008&lng=es&tlng=es.

Feu, J., Simó, N., Serra Salamé, C. y Canimas, J. (2016). Dimensiones, características e indicadores para una escuela democrática. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(3), 449-465. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400024 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400024

Flanagan, A., Cerda, G., Lagos, D. y Riquelme, S. (2010). Tensiones y distensiones en torno a la ciudadanía y formación ciudadana: comparación de los significados de profesores y estudiantes secundarios en la región de Valparaíso. Última década, 33, CIDPA, 1-25. Recuperado en 12 de junio de 2018, de http://www.cidpa.cl/wp-content/uploads /2013/05/33.6-andrea-flanagan-y-otros-ok.pdf.

González, G., y Santisteban, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores, 19(1), 89-102. https://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.5 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.5

Lakoff, G.& Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Ediciones Catedra.

Muñoz, C. Martínez, R. Muñoz, C.I. Torres, B. Gutiérrez, K. (2019). Ciudadanizar la escuela: de la Educación Cívica a la Formación Ciudadana. Un paso necesario y urgente en el sistema escolar. En Muñoz, C. & Torres, B. (Eds.) Escuela y Formación Ciudadana: Temas, escenarios y propuestas para su desarrollo. (pp. 21-36). Concepción, Chile: Editorial Universidad de Concepción.

Muñoz, C. & Martínez, R. (2015). Prácticas pedagógicas y competencias ciudadanas: el caso del docente de historia y geografía en Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-21. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20658

Muñoz, C. & Torres, B. (2014). La formación ciudadana en la escuela: Problemas y desafíos. Revista Electrónica Educare [en línea], 18. Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa? id=194130549012> ISSN DOI: https://doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Orellana, C. Hasse, V. & Salazar, R. (2019). Formación Ciudadana en el Contexto Escolar. Conceptualización, avances y experiencias. Santiago, Chile: Ril Editores.

Oxman, C. (1998). La entrevista de investigación en ciencias sociales. Buenos Aires: Ediciones Eudeba.

Ramírez, H. (2006). La metáfora, un encuentro entre lenguaje, pensamiento y experiencia. Boletín de Lingüística, XVIII (25), 100 -120.

Redon, S. (2010). La escuela como espacio de ciudadanía. Estudios pedagógicos (Valdivia), 36(2), 213-239. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200013. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000200013

Redon, S., Vallejos, N., & Angulo, J. (2018). Formación ciudadana y abandono escolar: La ciudadanía negada. Revista Portuguesa de Educação, 31(2), 5-22. Disponible en: https://dx.doi.org/10.21814/rpe.14753 DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.14753

Rizo, M. (2015). Construcción de la realidad, Comunicación y vida cotidiana – Una aproximación a la obra de Thomas Luckmann. Intercom – RBCC 20 São Paulo, 38(2), 19-38 DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201522

Ruiz-Olabuénaga, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto,

Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit. Revista de Psicología [en línea], 13 [Fecha de consulta: 24 de octubre de 2018] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68601309> ISSN 1729-4827

Soler, M., & Flecha, R. (2010). Desde los actos de habla de Austin a los actos comunicativos: Perspectivas desde Searle, Habermas y CREA. Revista signos, 43(Supl. 2), 363-375. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342010000400007 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342010000400007

Vidal, R, Raga, L, & Martín, R. (2019). Percepciones sobre la escuela democrática en Argentina y España. Educação e Pesquisa, 45. Disponible en: https://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945188681. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945188681