Booktube as a pedagogical resource for learning in Higher Education
Main Article Content
Abstract
The current society has experienced a series of changes and technological transformations, which at the educational level, are a challenge for teachers, who interact with young digital natives, more accustomed to use these technological advances in their daily activities and study and learning processes. The present work aims to identify the contribution of the booktube, as a pedagogical resource that promotes learning and emotional development, in the subject of Educational Guidance at the Universidad del Bío-Bío. An educational experience, that contemplated the use of booktube, was designed and implemented with third year Primary Education Teaching students. Specifically, 50 students who are taking the subject of Educational Guidance. At the end of the course, a perception questionnaire was applied. The results indicate a positive evaluation by the students, with averages per item ranging from 4.02 to 4.68 (out of a maximum of 5 points), the indicators with the highest average were "improving oral expression competence" and "acquiring a didactic tool for the emotional development of my future students". On a small scale, these results evidence the learning potential provided by technologies, when their use is intended to support a formal learning process.
Article Details
References
Álvarez, M. (1995). Orientación Profesional. Barcelona: Praxis.
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927006
Bisquerra R. Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis; 2007
Bisquerra, R. y Lopez-Cassa, E. (2020). Educacion Emocional. El Ateneo
Bisquerra, R. y Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1,10, 61-82 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
García-Retana, J. A. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Educación, 36(1), 1-24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44023984007 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v36i1.455
López-López, V. y Lagos San Martín, N. (2021). Repensar la formación inicial docente desde una dimensión socioemocional. Revista Educación, 45(1). doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41464
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile (2018). Bases Curriculares. Primero a Sexto Básico. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-22394_bases.pdf
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile (2011). Bases curriculares 1° a 6° año educación básica. Objetivos transversales. https://educrea.cl/bases-curriculares-1-6-ano-educacion-basica-objetivos-transversales/
Ministerio de Educación (2017). Orientación: Apoyo técnico a los establecimientos educacionales en la apropiación e implementación de la Asignatura de Orientación 7º básico a 2º medio. https://media.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/28/2016/06/Asig.-Orientacion-7%C2%BA-B-a-2%C2%BAM-2017-web.pdf
Ministerio de Educación (2021). Orientaciones para promover el desarrollo de la orientación educacional en el sistema escolar. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2021/04/Orientacione s_promoverorientacioneduc.pdf
Mira-Agulló, J.G., Parra-Meroño, M.C. y Beltrán-Bueno, M.A. (2017). Educación emocional en la universidad: propuesta de actividades para el desarrollo de habilidades sociales y personales, Vivat Academia, 139, 1-17, doi: https://doi.org/doi.org/10.15178/va.2017.1-17 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2017.139.1-17
Molina, L. (2002). Concepto de orientación educativa: Diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación, 6-22. https://rieoei.org/historico/deloslectores/736Molina108.pdf
Molinero-Bárcenas, M.C. y Chávez-Morales, U. (2020). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.494
Sánchez, K., Montero, B. y Fuentes, I. (2019). La educación emocional en el proceso de enseñanza aprendizaje de la educación superior. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(1), e398. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500013&lng=es&tlng=es.
Sunkel, G., Trucco, D. y Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. CEPAL
Universidad del Bío-Bío. (2020). Pedagogía en Educación General Básica. Plan de estudio. http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/333/descargas/pedagogia_en_educacion_general_basica.pdf
Viñals-Blanco, A. y Cuenca-Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114.