CITIZENSHIP TRAINING PLANS IN PUBLIC SCHOOLS IN THE ÑUBLE REGION, CHILE
Main Article Content
Abstract
The objective of this work is to unveil the citizenship training approach that models the configurative actions of the citizenship training plan in public schools in the commune of Bulnes, Chile. The work is developed from the comprehensive paradigm, so the methodology is qualitative. The method selected for the approach of the research is the documentary review method, in this sense, it should be noted that this method also operates at the level of data production technique. The main results of the research are as follows. First, among the citizenship education plans analyzed, there is a clear inclination to adopt a maximalist approach, a situation that is in accordance with the proposals of Law 20.911. Secondly, both the activities and the contents proposed in the plans analyzed focus their efforts on promoting the comprehensive development of the formative processes that have a place in the school, a situation that is evident in the curricular transversalization of the approach to citizenship.
Article Details
References
Altamirano, M., & Pagés, J. (2018). Pensamiento del profesorado de Historia, Geografía y Ciencias Sociales sobre la formación ciudadana en Chile. Clío & Asociados, 22, 24-37. DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v0i26.7232
Arango, M., & De Jesús, A. (2008). La formación ciudadana en Colombia. Uni-pluri-versidad, 8(3), 1-9. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.1814
Bourgeois, C. (2018). Política de desnacionalización y movimiento Reconocido en República Dominicana. In Manuel Alcántara, Mercedes García Montero y Francisco Sánchez López (Coords.) Movimientos Sociales. Memoria del 56 congreso internacional de americanistas (pp. 224-236). https://shs.hal.science/halshs-04473829v1
Cárcamo, H. (2019). Relación familias-escuela y procesos de formación ciudadana. En Orellana, Salazar, Hasse (eds.) Formación ciudadana en el contexto escolar. Conceptualizaciones, avances y experiencias. Ril.
Cárcamo, H. (2015). Ciudadanía y educación. Imágenes sobre la formación para la ciudadanía en la escuela y sus procesos de configuración. Ediciones UBB.
De la Garza, E. (2018). La metodología configuracionista para la investigación. GEDISA.
Habermas, J. (1998). Ciudadanía e identidad nacional. Reflexiones sobre el futuro europeo. Facticidad y validez, 619-643. Trotta.
Jara, C., Sánchez, M., & Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: Visión y prácticas de los actores. Calidad en la Educación, 51, 350. https://doi.org/10.31619/caledu.n51.687 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n51.687
Magendzo, A., & Pavez, J. (2016). Derechos humanos en los lineamientos curriculares referidos a la formación ciudadana. Praxis educativa, 20(1), 13-27. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200102 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200102
Muñoz, C., & Torres, B. (2014). La formación ciudadana en la escuela: Problemas y desafíos, 233-245. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.12 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.18-2.12
Orellana, C. E., & Muñoz Labraña, C. (2019). School and Citizenship Education: Conceptions of citizenship, citizen education and the role of the school. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561
Orellana Fonseca, C. E., Salazar, J., & Hasse Riquelme, V. (2019). Formación ciudadana en el contexto escolar: conceptualización, avances y experiencias. Ril Editores. https://www.bibliotecadigitaldebogota.gov.co/resources/3399594/
Orejudo, J., Rubio, L., & Moya, J. (2018). Memoria, identidad y violencia: procesos de subjetivación en relación a Ciudadanía y Derechos Humanos. Estudios políticos (México), (44), 151-166. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2018.44.64757 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2018.44.64757
Rebolledo, P. A. L., Carrillo Mardones, O. A., Valdebenito Zambrano, V. H., Villagra Bravo, C., Jurado De Los Santos, P., & Donoso Diaz, S. (2021). Concepciones sobre Formación Ciudadana de Líderes Escolares de La Araucanía, Chile. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 10(2), 309-323. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i2.p309-323 DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i2.p309-323
Redón, S., Vallejos Silva, N., & Angulo Rasco, J. F. (2021). Education for Citizenship: The Meanings Chilean Teachers Convey in the Neoliberal Context. Sustainability, 13(23), 13390. https://doi.org/10.3390/su132313390 DOI: https://doi.org/10.3390/su132313390
Salinas, J., Oller, M., & Muñoz Labraña, C. (2016). Representaciones sociales de la participación ciudadana en docentes de ciencias sociales: Perspectivas para la nueva asignatura de formación ciudadana en Chile. Foro Educacional, 27, 141-161. DOI: https://doi.org/10.29344/07180772.27.801
Silva Águila, M., Llaña Mena, M., Maldonado García, F., & Baeza Reyes, A. (2018). Algunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile. Educación, 27(53), 155-173. https://doi.org/10.18800/educacion.201802.009 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201802.009
Zúñiga, C. G., Ojeda, P., Neira, P., Cortés, T., & Morel, M. J. (2020). Entre la imposición y la necesidad: Implementación del Plan de Formación Ciudadana en escuelas chilenas. Calidad en la Educación, 52, 135. https://doi.org/10.31619/caledu.n52.767 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n52.767